Novinárom to dnes po rokovaní kabinetu povedal premiér Robert Fico. Peniaze zo štátnych finančných aktív by mali podniku pomôcť prekonať výrazný úbytok výkonov a pokles tržieb pre svetovú hospodársku a finančnú krízu. Kabinet má o týždeň rozhodnúť, či navýši základné imanie štátneho Carga alebo firme poskytne návratnú pôžičku.
"Dochádza k obrovskému výpadku v tržbách spoločnosti. V stredu rozhodneme definitívne, ktorú formu vyberieme," vyhlásil Fico. Navýšenie základného imania by mohlo byť vnímané ako nepovolená štátna pomoc, dodal. V prípade, že by sa vláda rozhodla kapitálovo posilniť Cargo, základné imanie spoločnosti by narástlo zhruba o tretinu.
Kríza sa začala významne odzrkadľovať na objeme prepravy štátnej firmy už vlani v lete. Cargo v minulom roku podľa Fica po prvý raz vykázalo zisk 52 miliónov korún (1,73 milióna eur), v roku 2007 si zaknihovalo stratu 252 miliónov Sk (8,36 milióna eur). Podnik však vlani znížil výkony v porovnaní s rokom 2007 o desatinu na 44,5 milióna ton tovaru.
Negatívny vývoj v Cargu pokračoval aj začiatkom tohto roka. Objem prepravy v januári len mierne presiahol polovicu úrovne, na ktorú sa dostal v úvodnom mesiaci vlaňajška 2008, čo sa prejavilo aj na razantnom poklese tržieb. Firme vypadli viaceré objednávky najvýznamnejších zákazníkov najmä na prepravu železnej rudy, uhlia, kovových materiálov, koksu či šrotu.
Vláda chce podľa Fica udržať zamestnanosť v podniku, pre ktorý pracuje okolo 10.000 ľudí. "Nesúhlasíme s takým riešením, aby prišli o prácu ľudia len preto, že hospodárska kríza znižuje výkony tejto spoločnosti," zdôraznil premiér. V prípade, že kríza bude sťažovať podnikanie Carga aj v roku 2010, vláda bude podľa neho hľadať ďalšie spôsoby pre podporu firmy.
Pre dlhodobé neriešenie nepriaznivej situácie na slovenských železniciach vstúpila časť železničiarov v decembri do štrajkovej pohotovosti. Asi po dvoch týždňoch sa vedenie Carga spoločne s dvoma ďalšími štátnymi železničnými podnikmi zaviazalo, že nebude výrazne znižovať zamestnanosť. Odborári žiadali tiež zníženie poplatkov za železničnú cestu, ktoré na Slovensku patria k najvyšším v rámci Európskej únie (EÚ).
Bývalá vláda Mikuláša Dzurindu rozbehla privatizáciu carga, pre predčasné voľby sa však tender neskončil. Ficov kabinet sa po nástupe do úradu v roku 2006 zaviazal, že nebude privatizovať štátny majetok. Vláda však uvažovala o spojení slovenského a českého carga.
Slovenské železnice sa v roku 2002 rozdelili na dve spoločnosti - Železnice SR (správca infraštruktúry) a Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK). V roku 2005 sa od osobnej prepravy v ZSSK oddelila nákladná doprava a vznikla spoločnosť ZSSK Cargo.