Spoločnosť Zamedia totiž rezortu výstavby vyfakturovala obrovské sumy za logá pre jednotlivé programy pomoci v rámci EÚ. A išlo o milióny. Podľa faktúr zverejnených na stránke Aliancie Fair-play firma na nich pracovala 2 188 hodín reklamnej kreativity, čo je pri osemhodinovom pracovnom čase 273 dní. Ministerstvo na otázky, či sú faktúry reálne a či ich aj zaplatili, včera odpovedať nevedelo a zobrali si deň na rozmyslenie.
Vytvorenie štyroch log pre jednotlivé operačné programy boli súčasťou nástenkového tendra, ktorý pochoval predchádzajúceho ministra výstavby Mariana Janušeka (SNS). Ten v roku 2007 uzavrel zmluvu s konzorciom firiem, kde figurovali aj spoločnosti Zamedia a Avocat, blízke šéfovi národniarov Jánovi Slotovi. Po tom, čo sa podmienky tendra prevalili, premiér Fico odmietol vtedajšieho ministra odvolať. Ten zo svojho postu odišiel až po tom, čo Úrad pre verejné obstarávanie našiel v súťaži vážne chyby.
Niektoré faktúry, ktoré firma Zamedia fakturovala ministerstvu, vyrážajú dych. Napríklad v prípade loga pre Centrálny koordinačný program (CKO) si agentúra Zamedia vyfakturovala 488 hodín reklamnej kreativity. Zákazka bola zadaná 27. júla 2007 a vyfakturovaná 2. septembra 2007. Vyrobenie loga teda trvalo 25 pracovných dní. Z toho vyplýva, že dvaja ľudia v agentúre robili len na jednom logu a tretí im viac ako polovicu času pomáhal. Za logo pre Regionálny operačný program (ROP) si vyfakturovali až 658 pracovných hodín, pričom jeho vznik trval len o 13 dní dlhšie. Niektoré logá sa pritom kreovali v tom istom mesiaci a čase.
Podľa reklamného znalca pritom za bežné logo, akými sú aj tie pre ministerstvo výstavby, sa reklamnej agentúre platí asi 6 638 € (200 000 Sk). Či boli sporné faktúry aj vyplatené, nie je známe. Denník SME ešte v januári informoval, že ich ministerstvo nikdy nezaplatilo. Odvolával sa pritom na slová vtedajšej hovorkyne rezortu. Tá tvrdila, že faktúry vystornoval samotný dodávateľ.
Isté však je, že na nich figuruje podpis terajšieho ministra výstavby Igora Štefanova, ktorý vtedy zastával postgenerálneho riaditeľa Agentúry na podporu regionálneho rozvoja. A niektoré majú aj pečiatku rezortu. Na naše otázky, koľko ministerstvo za logá v skutočnosti zaplatilo, neodpovedalo. Zobralo si deň na rozmyslenie. Na naše otázky nereagovala ani konateľka spoločnosti Zamedia Zuzana Škutáková.
Suma: 1 925 420 Sk (63 912 €) Reklamná kreativita: 488 hodín |
|
Suma: 2 569 805 Sk (85 301 €) Reklamná kreativita: 658 hodín |
|
Suma: 2 177 700 Sk (72 286 €) Reklamná kreativita: 554 hodín |
|
Suma: 1 925 420 Sk (63 912 €) Reklamná kreativita: 488 hodín |
Spolu: 8 598 345 Sk (285 413 €)
Reklamná kreativita: 2 188 hodín
Faktúra za jedno z log pre ministerstvo výstavby. Firma si zaň fakturovala za 658 hodín práce reklamnej kreativity. Faktúru podľa podpisu prevzal Štefanov (po kliknutí sa obrázok otvorí vo väčšom rozlíšení).
Na čo sme sa pýtali?
- Je v poriadku, že firma Zamedia na logách pracovala 2 188 hodín?
- Prečo je na objednávkach a aj niektorých faktúrach podpis ministra výstavby Igora Štefanova?
- Aká je suma, ktorú ministerstvo za spomínaný tender v skutočnosti zaplatilo?
NÁSTENKOVÝ TENDER
Tender za 120 mil. € (3,6 mld. Sk) vyhralo v roku 2007 konzorcium fi riem Zamedia, Consulting & Management, European Consultants Organization a Avocat a trvať mal do roku 2015. Konzorcium malo ministerstvu poskytovať informačné a vzdelávacie aktivity a právne služby v rámci čerpania fondov z Európskej únie. Po tom, čo sa koncom minulého roka objavili pochybnosti o súťaži, tender preveroval Úrad pre verejné obstarávanie. Po prvých výsledkoch kontroly skončil na ministerskom poste predchádzajúci minister Marian Janušek. Nahradil ho Igor Štefanov, ktorého podpis fi guruje na sporných faktúrach a ktorý v minulosti tender obhajoval. Doteraz ministerstvo konzorciu vyplatilo 11,6 mil. € (350 mil. Sk). Tender bol zrušený v apríli 2009. Peniaze sa zrejme nikdy nevrátia.