Pri nehode zomreli traja ľudia, túto informáciu nám potvrdila hovorkyňa Železničnej polície Ľubica Zóňová. Minimálne 15 ľudí sa zranilo. Z toho 13 previezli do nemocníc, dvoch ošetrili na mieste.
Traja mŕtvi by mali byť miestnymi rušňovodičmi. Podľa televízie Markíza bol medzi nimi inžinier, ktorý vyvinul regulátor jazdy. Práve tento regulátor jazdy mali rušňovodiči testovať. Kabína rušňa ostala totálne zdemolovaná.
K nehode došlo krátko po 11.30 h, keď do stojaceho osobného vlaku narazil zozadu elektrický rušeň Železničnej spoločnosti CARGO Slovakia. Pri náraze sa jednou osou vykoľajil jeden vagón osobného vlaku. Podľa informácií Čas.sk sa v rušni nachádzalo šesť ľudí. "Zisťujeme, či na rušni prebiehal výcvik rušňovodičov, alebo išlo o skúšobnú jazdu," oznámila hovorkyňa Železničnej polície.
VIDEO: Miesto zrážky vlakov na stanici v Spišskej Novej Vsi.
Rušeň začal namiesto spomaľovania zrýchľovať!
Očitá svedkyňa nehody, ktorá si neželá byť menovaná, pre Čas.sk uviedla, že rušeň "prevádzal čudné manévre" len krátko pred zrážkou. "Najprv sa pohol smerom von zo stanice a vzďaľoval sa od vlaku, do ktorého neskôr narazil. Potom zastavil a začal sa pohybovať späť smerom do stanice. Ako sa blížil k osobnému vlaku, namiesto spomaľovania začal zrýchľovať," uviedla žena, ktorá sa v čase zrážky nachádzala priamo na spišskonovoveskej stanici.
Rušeň bol krátko po generálnej oprave a jednou z verzií príčin nehody je, že mohli zlyhať brzdy. Príčinu nehody však určí až policajné vyšetrovanie.
Z rušňa sa podarilo vyskočiť dvom ľuďom, štyria ostali vo vnútri. Z nich sú traja mŕtvi, pravdepodobne ide o osoby pochádzajúce z Trenčianskeho a Košického kraja. Ťažko zraneného previezli záchranárskym vrtuľníkom do nemocnice v Košiciach.
Hovorkyňa nemocnice Jaroslava Oravcová povedala, že ide o mladého muža s ťažkými poraneniami. Má otvorené zlomeniny horných a dolných končatín. Momentálne ho vyšetrujú. Jeho stav je vážny, muž utrpel početné a vážne zlomeniny, predovšetkým zlomeninu panve a horných a dolných končatín. Po ošetrení na klinike úrazovej chirurgie bol preložený na oddelenie anestéziológie a intenzívnej medicíny. Vo štvrtok večer ho operovali niekoľko hodín.
Pätnásť zranených skončilo v nemocniciach v Spišskej Novej Vsi, Krompachoch a v Košiciach. Do nemocnice v Krompachoch previezli celkom šesť zranených, štyria ostali hospitalizovaní na pozorovanie na chirurgickom oddelení. Lekár Rudolf Pustaj uviedol, že dvaja majú otras mozgu. V Levoči sú v súčasnosti hospitalizovaní traja pacienti, avšak len na pozorovanie. "Ich stav je stabilizovaný a sú mimo ohrozenia života," uviedla hovorkyňa levočskej nemocnice Andrea Haščíková.
Osobné vlaky púšťajú cez stanicu po vedľajšej koľaji, uzavretá bola len koľaj, na ktorej sa stala nehoda. Uzávera trvala až neskorých nočných hodín.
Sanitky prišli na miesto nehody rýchlo
Redaktorovi Čas.sk sa podarilo hovoriť aj s mužom (45), ktorý bol vo chvíli zrážky v odstavenom vlaku. "Stojaci ľudia padali ako hrušky, mnohí mali rany na hlavách, krvácali. Pani, ktorá sedela vedľa mňa, sa chytila za srdce. Myslel som si, že odpadne. Pretože som sedel, nič sa mi nestalo. Videl som, že sanitky prišli rýchlo a priamo v nich ošetrovali ranených. Mnohí nešli ani na ošetrenie do nemocnice," dodal cestujúci.
Na mieste nehody bol aj spišskonovoveský primátor Ján Volný, ktorý pre Čas.sk povedal: "Je nám veľmi ľúto, čo sa stalo na železničnej stanici nášho mesta. Práve tento týždeň sme mali vyhodnotenie veľkého súčinnostného cvičenia záchranárov. Ukázalo sa, že takého cvičenia naozaj majú význam. Dnes boli všetky zložky, ktoré sa podieľajú na záchrane ľudí a majetku na mieste nehody v priebehu niekoľkých minút."
Príčiny nešťastia sa ďalej vyšetrujú. Prípad prevzal policajný vyšetrovateľ zo Spišskej Novej Vsi. "Je na mieste nehody, dokumentuje všetko potrebné," povedala pre Čas.sk košická krajská policajná hovorkyňa Jana Mésarová. V prípade zistenia, kto zapríčinil nehodu a dokázania jeho viny na súde hrozí viníkovi trest sedem až dvanásť rokov.
Ľubica Zoňová zo Železničnej polície SR informovala, že prípad je v štádiu riešenia a vyšetruje ho policajný vyšetrovateľ Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Spišskej Novej Vsi. Na miesto nešťastia sa vydal aj tím krízovej intervencie Modrý anjel, ktorý bude pracovať na zmierňovaní a likvidácii následkov nehody. Bude sa venovať rodinným príslušníkom obetí, ľahko aj ťažko zraneným osobám. Šesť členov tímu bude v meste a okolí pôsobiť minimálne do zajtrajšej polnoci, v prípade potreby aj dlhšie. Pri sanácii následkov spolupracujú modrí anjeli aj so Železnicami SR a hľadajú odborníkov, ktorí by mohli v meste poskytovať v najbližších týždňoch následnú starostlivosť.
Železnice cestujúcim škody preplatia
Železničná spoločnosť Slovensko nahradí cestujúcim, ktorí sa zranili pri dnešnej nehode škody na zdraví, batožine a osobných veciach. "Železničná spoločnosť Slovensko je pripravená uhradiť škodu, ktorá vznikla zraneným cestujúcim pri dnešnej dopravnej nehode, aj keď nie je vinníkom,“ vyhlásil generálny riaditeľ spoločnosti Milan Chúpek.
Táto povinnosť dopravcovi vyplýva z Občianskeho zákonníka, Železničná spoločnosť Slovensko si ju voči cestujúcim splní a následne bude uplatňovať náhradu škody voči subjektu, ktorý škodu spôsobil.
Dopravné nehody vlakov na Slovensku
20. septembra 2009 - Devätnásťročný vodič Tibor P. viezol na futbal do Mošoviec dve 17-ročné kamarátky Gabiku P. a Mišku H. Na nechránenom železničnom priecestí v obci Dolná Štubňa mladík zrejme nerešpektoval svetelnú a zvukovú signalizáciu a zrazil sa s rozbehnutým vlakom. Pri nehode zahynula celá posádka osobného automobilu.
21. februára 2009 - Dvanásť ľudí zahynulo pri zrážke autobusu a motorového vlaku, ku ktorému došlo na železničnom priecestí medzi Polomkou a Heľpou v okrese Brezno. Zdravotníci ošetrili 38 zranených, ktorí cestovali v autobuse a vo vlaku.
6. marca 2008 – Dvaja ľudia utrpeli ťažké zranenia a traja sa zranili ľahšie pri zrážke osobného vlaku a nákladného auta Praga V3S medzi Hlohovcom a Kľačanmi. Vodič V3S vyletel z auta cez predné okno a ležal ťažko zranený mimo vozidla.
2. apríla 2001 - Pri zrážke autobusu s vlakom na železničnom priecestí v Čabe v okrese Nitra sa zranilo osem ľudí.
2. júla 1995 - Medzi stanicami Svätý Jur a Bratislava - Rača sa čelne zrazili dva vlaky. Pri nehode sa zranilo 77 osôb.
12. novembra 1987 - Zrážku osobného vlaku s nákladným automobilom na prejazde medzi Komárnom a Zlatnou na Ostrove zaplatilo životom deväť osôb.
22. júla 1951- Pred Tatranskou Lomnicou vo Vysokých Tatrách sa zrazili dva osobné vlaky. Pri nehode prišlo o život 13 cestujúcich, ďalších šesť zomrelo na následky zranení. Podobná nehoda sa stala na rovnakom mieste i v roku 1895.
25. mája 1950 - Na stanici vo Varíne pri Žiline sa zrazili dva vlaky. Pri nehode zomrelo 11 osôb, desať bolo ťažko zranených.
5. augusta 1947 - Nehoda rýchlika R9 z Bratislavy do Prahy si pri obci Sekule vyžiadala smrť 19 cestujúcich a niekoľko desiatok zranených. Posádka lokomotívy nerešpektovala výstražné značenie ani upozornenie o prebiehajúcej výluke a neznížila rýchlosť. Následne sa vlak vykoľajil.
23. augusta 1911 - Neďaleko stanice Spišská Sobota narazil rýchlik odzadu do osobného vlaku. Pri nehode bolo zdemolovaných sedem vozňov osobného vlaku, zomrelo šesť osôb a osem sa ťažko zranilo.
Čítajte ďalej:
Stačilo pár sekúnd... A hrozila druhá nehoda ako v Polomke! >>
Máte fotografie alebo videá z miesta nešťastia? Pošlite nám ich na tip@novycas.sk alebo na 0918 620 001!