Sedem mesiacov po zavedení elektronického mýta sa začínajú ozývať ľudia, ktorí kvôli nemu prichádzajú o živobytie. Stanislav Hríbik (33) z Banskej Bystrice vozí ľudí vo svojich autobusoch už 12 rokov. Teraz stojí na pokraji bankrotu...
„Netuším, čo bude ďalej,“ povzdychne si autobusový prepravca Stanislav Hríbik (33). Podnikať začal spolu s otcom pred 12 rokmi, keď kúpili prvé autobusy. „Keď sa nám už podarilo rozbehnúť sa, zrazil nás mýtny systém. Mýto je príliš drahé,“ hovorí.
Kým ročné diaľničné známky pre jeho autobusy ho stáli 3 000 €, na mýte doteraz zaplatil už 55 000 €. A mýtny systém je v prevádzke len od tohto januára. S. Hríbik prevádzkuje tri autobusy, ktoré sedem dní v týždni vozia ľudí z Banskej Bystrice do Bratislavy, Liptovského Mikuláša či Revúcej. „Zvládnem to ešte možno do septembra, potom budem musieť vrátiť autobusy, ktoré mám na lízing a prepustiť všetkých siedmich zamestnancov,“ tvrdí.
Netuší, čo sa potom stane s jeho rodinou. Uvažuje o tom, že namiesto nových autobusov kúpi staré a nebude musieť platiť lízing, alebo sa sám zamestná ako vodič. „To však nie je riešenie! Musel by som sa vzdať toho, čo som roky budoval,“ uzatvára nešťastný dopravca.
Mýtny systém
Elektronické mýto musia od januára na diaľniciach, rýchlostných cestách i vybraných cestách I. triedy platiť všetky vozidlá nad 3,5 tony. Prevádzkovateľom satelitnej technológie je spoločnosť SkyToll. Tá v júni informovala, že mýto vynieslo štátu za necelý polrok fungovania viac ako diaľničné nálepky pre autá nad 3,5 tony za celý vlaňajšok.