Osvetlenie na letisku v Smolensku pred pádom poľského vládneho špeciálu Tu-154 nebolo plne funkčné a nebolo kompletné a vedúci letovej prevádzky dával zlé príkazy posádke stroja. Tvrdí to zverejnená správa poľskej vyšetrovacej komisie vedenej ministrom vnútra Jerzym Millerom. Pri havárii zahynul poľský prezident Lech Kaczyński a ďalšia bezmála stovka významných predstaviteľov poľskej spoločnosti. Správa pozostáva z 328 strán a 5 príloh.
"Smolenské letisko nezaistilo bezpečné pristátie," vyhlásil člen komisie Maciej Lasek. "Tridsať percent osvetlenia (pristávacej dráhy) bolo nefunkčných alebo ich zakrýval porast," dodal. Na mnohých lampách podľa neho chýbali šošovky a zrkadlá a niektoré stromy v okolí boli vyššie, než je prípustné.
Pochybili aj Poliaci
Správa ale takisto upozorňuje na pochybenia na poľskej strane. Zmieňuje sa najmä o nedostatočnej príprave na let, ktorá sa odohrala v zhone a nespĺňala všetky bezpečnostné požiadavky. Posádka Tu-154 navyše kvôli nedostatočnému školeniu a tréningu ignorovala systém TAWS, ktorý varuje, že sa stroj blíži k zemi.
Lasek taktiež upozornil na nedostatky 36. pluku poľského dopravného letectva, ktorého piloti prepravujú najdôležitejšie osoby v krajine. Pluk mal vzhľadom k počtu príslušníkov mnoho povinností a taktiež prepustil mnoho skúsených pilotov, na miesto ktorých nastúpili neskúsení a mladí ľudia.
Komisia okrem iného zistila, že navigátor havarovaného stroja mal malé skúsenosti a kvôli predchádzajúcemu letu nebol dostatočne odpočinutý. Posádka sa zišla s polhodinovým oneskorením, takže letová príprava sa udiala v zhone.
Pri smolenskej havárii vlani v apríli zahynuli spolu s prezidentom Kaczyńskim aj jeho manželka a ďalších 94 ľudí. Delegácia cestovala do Smolenska, aby v neďalekej Katyni uctila pamiatku tisícov Poliakov, ktorých tam v roku 1940 povraždila tajná sovietska polícia NKVD.