Vlakvedúci, sprievodcovia, pokladníci, informátori či rušňovodiči vymenia desať rokov starý štýl uniforiem za moderné, pohodlné a trvácne pracovné odevy. Prvé kusy predstavili na železničnom veľtrhu ŽelRail vo Vrútkach. Zo starých železničiarskych rovnošiat vymizli niektoré vojenské prvky a tradičnú tmavomodrú farbu spestrili červené doplnky. Prví si uniformy z dielne trenčianskej umeleckej školy oblečú štyridsiati zamestnanci IC vlakov na trase Bratislava - Košice, cestujúci ich prvýkrát uvidia 12. decembra, keď začnú vlaky jazdiť podľa nového cestovného poriadku.
Všetkých tritisíc železničiarov prvého kontaktu chcú preobliecť do nového postupne v priebehu troch rokov, stáť by to malo približne 1,5 milióna eur, čiže nie viac ako pri plánovanej obnove starých rovnošiat. „Ide približne o tritisíc zamestnancov. Do troch rokov by sme im všetkým chceli vymeniť rovnošaty plynulým spôsobom, aby to nezvyšovalo náklady podniku. Teraz bude nasledovať vyhlásenie súťaže a výberové konanie. Ale predpokladáme, že to bude do tej istej výšky nákladov ako to bolo doteraz, pretože budeme robiť diverzifikovanú súťaž. Na dodaj rovnošaty nebude len jeden dodávateľ, ale bude ich viac, podľa jednotlivých výrobcov a podľa jednotlivých odevných súčiastok,“ uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Pavel Kravec.
Základnou črtou nových uniforiem je prechod od polovojenského k uvoľnenému, ležérnemu strihu. Železničná spoločnosť ide meniť imidž po desiatich rokoch. „Preto, lebo ten vzhľad uniformy, ktorý bol doteraz a ktorý tak trošku ešte kopíruje vojenský štýl z päťdesiatych rokov, myslím si, už je prekonaný. A v rámci prozákazníckeho prístupu treba nielen otvorenejšie a ústretovejšie správanie, ale aj tá uniforma by mala byť priateľskejšia voči klientovi . V prvom rade dávame dôraz na klienta, ale treba povedať, že ak sa zamestnanec cíti vo svojom odeve dobre, tak potom je predpoklad, že aj on sa bude lepšie správať k cestujúcim. Čiže chceme použiť materiály, ktoré sú ľahké, vzdušné a zároveň dostatočne tepelne izolujú a sú aj vode odolné,“ dodal Kravec.