Ku krásnym peniazom si prišli aj ďalší členovia predstavenstva, hovorca či riaditelia sekcií. Podpredseda predstavenstva Jaroslav Paulický zinkasoval 135-tisíc eur, ďalší člen predstavenstva Pavol Tarcala si po odchode prilepšil o 107-tisíc eur. Naprázdno neodišiel ani šéf železničného nákladného Carga Pavol Ďuriník. Ten dostal približne 96-tisíc €. Naozaj bývalý minister dopravy Ján Figeľ nevedel, že iba v ZSSK a ŽS Cargo minuli na odmeny a odstupné pre manažérov 758 319 €?
Novému Času sa po uverejnení článku o nekresťanskej odmene Pavla Kravca ozval zdroj zo železničnej spoločnosti, ktorý nás upozornil, že nielen Kravec, ale aj ďalší predstavitelia vedenia pri odchode naplnili vrecká. „To, čo sa v železničnej spoločnosti udialo za posledných 20 mesiacov, sa nestalo minimálne 20 rokov. Vyplatili si odmeny v treťom mesiaci roku 2012, keď už vedeli, že po voľbách sa zmení vláda a na svojich pozíciách nezostanú,“ povedal dobre informovaný zdroj, ktorý si želal zostať v anonymite. „Bývalý minister Ján Figeľ aj v médiách tvrdil, že vrcholový manažment spoločnosti bude mať zoškrtané odmeny, no vyplácali si ich naďalej z fondu generálneho riaditeľa,“ hovorí zdroj s tým, že podľa jeho informácií bývalý generálny riaditeľ sa bol prihlásiť na úrade práce.
Odmeny dostal napríklad aj aj Marián L., ktorý pripravoval a overoval zmluvy na zlaté padáky. „Bývalý člen dozornej rady Slovenskej pošty Peter Bobuľa bol do železničnej spoločnosti prijatý 28. októbra 2011 a za november už dostal odmenu. A takýchto prípadov je viac. Zamestnanci v robotníckych profesiách na železniciach pritom dostávajú na výplatu 400 €,“ rozhorčuje sa náš informátor. So zlatým padákom navyše odišiel aj bývalý šéf železničného Carga Pavol Ďuriník. Ten si podľa informácií Nového Času odniesol približne 96-tisíc €.
Vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH), pod ktorého rezort železníc patrí, vraj zmluvy podpísal, ale o odmenách nevedel. „Považujem to za zlyhanie predstavenstiev dotknutých spoločností, keďže nepostupovali ako vláda a ponechali si nastavenia z čias prvej Ficovej vlády,“ reagoval Figeľ. „Stále objavujeme nové a nové prípady zlatých padákov Figeľových nominantov. Naozaj nerozumieme tomu, že politik, ktorý prišiel z Európskej komisie, si nedokázal ustrážiť zmluvy a odmeňovanie vo svojom rezorte. V čase krízy to považujeme za veľkú nezodpovednosť,“ reagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Podľa Gabriela Šípoša z Transparency International Figeľ mal ako minister dopravy vedieť o zmluve, podľa ktorej bývalému generálnemu riaditeľovi ZSSK Pavlovi Kravecovi prináleží odstupné takmer 170-tisíc eur. „Mali mať nastavené pravidlá, ako sa platy, odmeny či odstupné stanovujú a od čoho závisia. Nehovoriac o tom, že takéto parametre zmlúv štátnych manažérov by mali byť na webe automaticky zverejnené,“ uviedol Šípoš.
Neznalosťou podrobností zmluvy sa Figeľ obhajoval aj v prípade odmeny pre bývalú generálnu riaditeľku Slovenskej pošty Marcelu Hrdú, ktorá má dostať až 178-tisíc eur.
Títo dostali odmeny od Figeľa (kliknite na obrázok pre zväčšenie)
Zlaté padáky na železnici
Pavol Ďuriník, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Cargo
odstupné cca. 96 000 €
Pavol Tarcala, člen predstavenstva ŽSSK
odstupné 107 264 € z fondu generálneho riaditeľa mu vyplatili v bežnom roku aj 4 400 € na odmenách
Jaroslav Paulický, podpredseda predstavenstva, riaditeľ úseku služieb ŽSSK
odstupné 135 586 €
mimoriadna odmena z fondu ŽSSK 22 600 €, za bežný rok 2011 mal okrem toho vyplatených ešte 3 900 € na odmenách
Pavel Kravec, generálny riaditeľ ŽSSK
odstupné 169 994 €
vyplatená aj mimoriadna odmena z fondu ŽSSK 19 200 €
Ďalšie odstupné v ŽSSK
Ladislav O., riaditeľ úseku obchodu
odstupné 38 740 €
Jozef K., riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly
odstupné 27 436 €
Tatiana K., riaditeľka sekcie logistiky
odstupné 32 634 €
Jozef K., riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly
odstupné 27 436 €
Tatiana K., riaditeľka sekcie logistiky
odstupné 32 634 €
SPOLU: 758 319 €
Počiatek hovorí o sume takmer 1,5 milióna eur!
Minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru, ktorý zlaté padáky v rezorte dopravy premenoval na platinové, tvrdí, že odchodné pre odchádzajúci manažment štátnych podnikov dosiahli takmer 1,5 milióna eur. Počiatek to zistil vďaka auditu na ministerstve, ktorý ešte nie je definitívne ukončený.
Okrem odstupného 96.459 eur pre Pavla Ďuriníka zo Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, o ktorom informuje aj Nový Čas, dostal štedré odchodné aj ďalší člen manažmentu Carga Martina Štochmáľa - a to 80.000 eur. Zároveň ide o odstupné pre predstavenstvo Železničnej spoločnosti Slovensko - pre Pavla Kraveca, Jaroslava Paulického, Pavla Tarcala a 12 riaditeľov úsekov - spolu v objeme 856.467 eur.
"Neviem vám presne povedať, čo z tejto sumy už bolo vyplatené a čo nie," konštatoval ďalej Počiatek. Dodal, že časť z týchto zdrojov by sa ešte mohlo podariť "zachrániť", avšak hneď upozornil na zložitosť tohto kroku. "Väčšina z týchto politických nominantov by vysúdila tieto padáky na súde," uviedol.
Aj pre tieto zistenia oznámil, že vláda pristúpi k spoločnej iniciatíve na úpravu odstupného a odmeňovania. "Odstrániť odmeny nie je správna cesta," zdôraznil však s tým, že manažéri musia byť kvalitní, zodpovední za kroky v podniku, a tak nezarábajúci iba priemernú mzdu.