Predaj malinoviek v sudovom balení v Česku stúpa už niekoľko rokov, tento rok však hlavní výrobcovia hlásia nárast odbytu až o desiatky percent. Dôvodom je nielen nostalgia ľudí, pre ktorých je čapovaný pomarančový či malinový nápoj symbolom detstva, ale aj cena. Čapované nápoje sú lacnejšie ako fľaškové zahraničné nadnárodné značky, konštatuje na svojej internetovej stránke český denník E15.
Druhý najväčší výrobca sudových nealkoholických nápojov v Česku, sódovkáreň Kolín so značkou Koli, zaznamenala za 1. polrok 2012 nárast produkcie 50-litrových sudov o 20 %, a 30-litrových až o 170 %. Podľa obchodného riaditeľa firmy Pavla Vavrušku im paradoxne pomáha kríza. "Rodinné rozpočty sú také napäté, že sa ľudia chcú nielen dobre najesť a napiť, ale aj za dobrú cenu," povedal v rozhovore pre denník E15 Vavruška.
O renesanciu čapovaných nealkoholických nápojov sa najviac zaslúžila Kofola, ktorá má na trhu s čapovanými nápojmi podiel takmer 90 % a ponúkajú ju približne dve pätiny prevádzok v ČR. Podľa jej odhadu vlani Česi vypili asi 28 miliónov litrov čapovaných nealkoholických nápojov, čo je zhruba štvrtina celkovej spotreby.
Sudové nealkoholické nápoje vyrába napríklad aj Pivovar Černá Hora zo skupiny Pivovary Lobkowicz. "Rast obľuby čapovaných nápojov v krčmách je dlhodobý a naštartovala ho pravdepodobne čapovaná kofola už v minulom desaťročí. Ide o súčasť módnej retro vlny obľúbených výrobkov," uviedla hovorkyňa skupiny Barbora Kameníková.
Vďaka vyššiemu dopytu tento rok čiernohorský pivovar investoval do rozšírenia výroby a linky na miešanie sirupov. Rozširuje sa aj škálu príchutí, napríklad o zázvorovú. Celkom už vyrába osem rôznych príchutí. Kolínska sódovkáreň ich má ešte o štyri viac.