Najmä pri odchode na dovolenku či návrate z nej vám to môže nielen pridať nové vrásky, ale i poriadne skomplikovať život. V mnohých prípadoch sa nevyhnete ani nepríjemnosťami s poškodenou či dokonca stratenou batožinou. Nestrácajte však hlavu a žiadajte uplatnenie svojich práv. Nový Čas vám pomôže zorientovať sa v tom, na čo všetko máte nárok.
Autobus
Meškanie
- ak je zavinené dopravcom, môžete žiadať náhradu cestovného alebo jeho časti za nevyužitý cestovný lístok
- meškanie musí byť minimálne 60 minút v prípade prímestskej dopravy
- v prípade medzinárodnej alebo diaľkovej dopravy musí meškanie presiahnuť 120 minútnárok si musíte uplatniť najneskôr do 6 mesiacov, a to predložením dokladu o zaplatení, o vrátenie sumy je vhodné požiadať písomne, priložiť originál cestovného lístka a ďalšie potrebné doklady o vzniknutých nákladoch
Batožina
- Stratu alebo poškodenie batožiny uhradí dopravca v sume max. 332 €/ks batožiny. Ide o tie kusy, ktoré boli uložené v batožinovom priestore. Výška náhrady by mala zodpovedať cene batožiny v čase, keď ste nastupovali do autobusu.
- nediskriminácia - v súvislosti s výškou cestovného a zmluvnými podmienkami založená na štátnej príslušnosti, zdravotnom postihnutí či zníženej pohyblivosti, ako aj finančná náhrada za stratu či poškodenie ich pomôcok
- minimálne pravidlá poskytovania informácií - všetkým cestujúcim pred cestou a počas nej budú poskytované informácie na staniciach a online
- sťažnosti - ich postup musia dopravcovia sprístupniť všetkým cestujúcim
Vlak
Ak váš spoj mešká
Medzinárodná preprava (pri meškaní 60 min. a viac)
- môžete odmietnuť cestovať a v mieste odchodu vám vrátia celé cestovné
- pocestujete iným vlakom alebo trasou
- prerušíte vami začatú cestu a prepravca vám vráti peniaze za neprecestovaný úsek
- vrátite sa vlakmi dopravcov uvedených na cest. lístku do miesta odchodu a vrátia vám celé zaplatené cestovné
- ak dôjdete do cieľa s meškaním do 119 min., máte nárok na vrátenie 25 % z ceny lístka, pri 120 minútach až na 50 % z ceny
- ak je odškodné nižšie ako 4 €, nevypláca sa
Vnútroštátna preprava
- ak váš vlak mešká viac ako 5 minút, môžete sa vzdať cesty a bude vám vrátené cestovné bez storna alebo sa môžete bezplatne v prestupnej stanici vrátiť do nástupnej a bude vám vrátené cestovné bez storna
- ak meškáte viac ako 5 minút, môžete pokračovať v ceste po tej istej alebo inej trati bez doplatku, ak sa rozhodnete v ceste nepokračovať, dopravca vám vráti rozdiel medzi zaplateným cestovným a cestovným za precestovaný úsek bez storna
- na náhradu máte právo, aj ak IC, EC alebo SC vlak mešká viac ako 60 minút, a to vo výške IC, EC, SC príplatku a v hotovosti
- meškanie vlaku musíte mať potvrdené oprávneným zamestnancom dopravcu alebo v pokladnici
- právo na kompenzáciu si môžete uplatniť do 12 mesiacov od posledného dňa platnosti lístka
Batožina
- Ak je prepravovaná v pojazdnej úschovni, za jej stratu i poškodenie zodpovedá prepravca. Ak sa batožina prepravuje spolu s vami a vy ste si ju sami naložili/vyložili, nemôžete si uplatniť náhradu škody. Ak dôjde počas cesty k zraneniu cestujúceho, za stratu či poškodenie príručnej batožiny zodpovedá prepravca.
LietadloMeškanie
- nárok na stravu, občerstvenie prípadne ubytovanie v hoteli a možnosť telekomunikačného vybavenia máte, ak váš let mešká:
- viac ako 2 hodiny s trasou kratšou ako 1 500 km
- viac ako 3 hodiny v rámci EÚ s trasou dlhšou ako 1 500 km
- viac ako 3 hodiny mimo EÚ s trasou 1 500 - 3 500 km
- viac ako 4 hodiny mimo EÚ s trasou dlhšou ako 3 500 km
- ak meškáte viac ako 5 hodín, letecká spoločnosť vám musí ponúknuť vrátenie peňazí za letenku (prípadne s bezplatným letom do pôvodného mesta odletu)
- ak vám boli práva upreté, sťažnosť podajte v tej spoločnosti, ktorá let prevádzkuje
Zrušenie letu
- váš prepravca vám musí dať finančnú kompenzáciu, ak vám zrušenie letu vopred neoznámi a nezabezpečí náhradnú dopravu v zodpovedajúcou čase
- na čo máte nárok: 250 € pri letoch do 1 500 km, 400 € pri lete 1 500 - 3 500 km a lety v rámci EÚ s dlhšou trasou ako 1 500 km, 600 € pri letoch mimo EÚ dlhších ako 3 500 km
- finančnú náhradu môže letecká spoločnosť znížiť, ak meškanie náhradného letu nepresiahne 2, 3 alebo 4 hodiny
Batožina
- Ak sa vaša batožina stratí, poškodí či mešká, výška náhrady je maximálne 1 220 €. Uplatniť si ju nemôžete, ak letecká spoločnosť podnikla všetky opatrenia potrebné na zabránenie škodám alebo ak ich nebolo možné vykonať. V prípade poškodenia batožiny musíte podať sťažnosť do 7 dní od jej prijatia. Ak mešká, lehota je maximálne 21 dní.
- primeraná podpora - máte právo na menšie občerstvenie, prípadne aj ubytovanie v hoteli, max. na 2 noci, max. 80 €/noc v prípade zrušenia cesty alebo pri meškaní dlhšom ako 90 minút, ak trasa trvá viac ako 3 hodiny
- vrátenie cestovného alebo presmerovanie - máte naň nárok pri prekročení kapacity rezervácií, zrušení alebo meškaní dlhšom ako 120 minút
Zmeny od 1. marca 2013
Diaľková doprava nad 250 km
primeraná podpora - máte právo na menšie občerstvenie, prípadne aj ubytovanie v hoteli, max. na 2 noci, max. 80 €/noc v prípade zrušenia cesty alebo pri meškaní dlhšom ako 90 minút, ak trasa trvá viac ako 3 hodiny
- vrátenie cestovného - máte naň nárok pri prekročení kapacity rezervácií, zrušení alebo meškaní dlhšom ako 120 minút
- náhrada - vo výške 50 % cestovného, ak váš spoj mešká viac ako 120 minút, je zrušený alebo ak vám nie je poskytnuté presmerovanie či vrátenie cestovného
- upovedomenie - o zrušení cesty alebo meškaní pri odchode autobusu
- ochrana - pri dopravných nehodách, najmä co sa týka okamžitých praktických potrieb v prípade nehody
- osobitná pomoc - v prípade osôb so zdravotným postihnutím a zníženou pohyblivostou, a to na termináloch aj počas jazdy, v prípade potreby aj bezplatný sprievod sprevádzajúcej osoby
Pri vzdialenosti do 250 km
- nediskriminácia - v súvislosti s výškou cestovného a zmluvnými podmienkami založená na štátnej príslušnosti, zdravotnom postihnutí či zníženej pohyblivosti, ako aj finančná náhrada za stratu či poškodenie ich pomôcok
- minimálne pravidlá poskytovania informácií - všetkým cestujúcim pred cestou a počas nej budú poskytované informácie na staniciach a online
- sťažnosti - ich postup musia dopravcovia sprístupniť všetkým cestujúcim