Tvrdí, že STV v prvom rade chýbajú diváci. Pripúšťa, že ak by bol zvolený, finančne si pohorší. Čo chce v STV zmeniť?
Prečo ste sa napokon rozhodli kandidovať na šéfa RTVS?
Pre mňa je táto otázka taká vecná, ako aj filozofická. Je to výzva a zároveň aj veľký priestor. Poznajúc televízny trh si myslím, že tam, kde sa uberá televízny trh a komerčné médiá, sa prirodzene vytvára priestor pre verejnoprávnu televíziu. Aj napriek tomu, že si myslím, že stav RTVS nie je najvhodnejší. Najmä televízia má veľmi nízku výkonnosť a stráca diváka, kontext trhu však umožňuje prienik a tú šancu môže využiť. A v osobnej rovine, nechcem byť patetický, ale slovenská televízia mi niečo dala. Bol to absolútny základ mojej mediálnej kariéry. Neusilujem sa o to preto, že by som si hľadal zamestnanie. Mám celkom komfortný život, aj ekonomický, aj osobný.
Plat šéfa RTVS je štvornásobok priemernej mzdy...
Možno, to ja neviem. Mal som v živote to šťastie, že som sa podieľal na niektorých mediálnych projektoch, ktoré boli úspešné. Tomu vďačím za isté finančné zázemie, a tak nie som primárne závislý od toho, aká výška platu to bude.
Čiže si pohoršíte?
Keď sa vzdám istých ekonomických aktivít, tak si pohorším. Ale to nie je kľúčové.
O koľko?
Vzdám sa pozície a platu v mojej spoločnosti - to sú merateľné veci - ale, prosím, nepredbiehajme, ešte tam nie som.
Stojí to za to?
Jasné, že to stojí za to. Ináč by som do toho nešiel.
Čo podľa vás v STV chýba?
Chýba jej najmä divák. Je nejaká časť divákov, ktorí denne strávia určitý čas pred televíziou. K svojim formátom sa správajú veľmi verne. Týchto verných divákov má STV veľmi málo. Ale je to komplex viacerých problémov. Je to problém samotných formátov, je to problém značky televízie a toho, čo divákovi ponúka. Slovenská televízia stráca svoju tvár. Aj keď ponúka exkluzívne športové prenosy, ktoré lámu divácke rekordy, diváka si neudrží.
Dá sa v prípade vášho zvolenia očakávať, že televízia opäť nabehne na podobné programy ako z čias Richarda Rybníčka?
Tade cesta nevedie. Ak by som napríklad porovnával dva typy úspešných formátov, ktoré pritiahnu veľké publikum - SuperStar s Let´s Dance, tak by určite dostal prednosť tanec. Nakoniec, ten sa vysiela vo väčšine verejnoprávnych televízií a Markíza bola tak trochu výnimkou, ale s úspechom.
Problémom je aj spravodajstvo, kde mám pocit, že práve Markíza prebrala úlohu verejnoprávneho spravodajstva. Nebude toto problém?
Spravodajstvo má dve roviny. Jedna je informačná, ktorú niekedy hodnotím veľmi dobre. Informačne je niekedy bohatšie ako v komerčných televíziách. Obsahovo a formálne však zaostáva a nevyužíva plne svoj potenciál a službu verejnosti. A navyše, je to aj o celkovej vizualizácii a technológiách. Televízia je z hľadiska technológií v kamennej dobe, a to sa týka aj spravodajstva.
Budú vôbec peniaze na to, aby televízia podstúpila nejakú modernizáciu?
Peniaze potrebujú mať televízia a rozhlas tam, kde je to potrebné. A to je jednoznačne program.
Má na to televízia peniaze?
Pri vhodnom rozložení zdrojov ich musí mať. Musia sa jasne určiť priority.
Koľko môže trvať televízii, kým bude divák vidieť kvalitatívny rozdiel?
Sú veci, ktoré sa menia pomerne rýchlo, to je napríklad vizualizácia. Tým nemyslím zmenu loga, myslím tým tvár televízie. To sa dá technicky a kreatívne urobiť pomerne rýchlo. Obsahové zmeny sú otázkou niekoľkých sezón.
Do Markízy ste nastúpili ako do dobre rozbehnutého vlaku...
To vás musím mierne opraviť. Dobiehal Big Brother a v tom čase to bolo najhoršie obdobie v jej histórii.
Ale Markíza zďaleka nebola v takej situácii, ako je STV.
Ale nebola v ideálnej, to musím pripomenúť. V STV je stav práve taký, že ponúka riešenia. Máte oveľa väčší priestor niečo meniť, lebo je čo meniť a netreba brať do úvahy iba jediné kritérium - sledovanosť, ako je to v komerčných televíziách.
Nebolo lepšie postaviť novú inštitúciu na zelenej lúke? Bez dlhov, bez minulosti...
Je to jeden zo scenárov, ale televízia musí plniť svoju úlohu, musí fungovať. Reálna cesta je asi tá postupná.
Keďže sa riaditeľ RTVS volí v parlamente, môže byť vôbec nestranný?
Jasnú definíciu nestrannosti a vyváženosti poskytne divák. Keď je niečo viditeľne v prospech niečoho alebo niekoho, tak na to nakoniec doplatia úplne všetci. Diváka v tomto netreba podceňovať.
V prípade, že budete poslancami zvolený, budete garantovať transparentnosť?
Budem garantovať istú štruktúru formátov, ako sú spravodajstvo a publicistika formou, ktorá sa dá nazvať vyváženou a modernou. Myslím, že počas môjho pôsobenia v Exprese alebo v Markíze som nikdy nebol konfrontovaný s nejakou neobjektívnosťou zásadného charakteru.
S ktorými politikmi ste sa tento rok stretli?
(Smiech) Chodím napríklad do reštaurácie, kde chodia často poslanci z parlamentu. Ak sa spýtate, s ktorým som sa stretol účelovo kvôli konkrétnym, nazvime to lobistickým veciam, tak si myslím, že s nikým. Prirodzene, počas svojej „mediálnej kariéry“ som však stretol a spoznal väčšinu politikov osobne.
Máte vytypované tváre z komerčných médií, ktoré by ste v prípade svojho víťazstva zobrali so sebou?
V prípade úspechu sa budem určite snažiť pritiahnuť si kvalitných ľudí z rozhlasového a televízneho trhu.
Ste v kontakte so šéfom Českej televízie a exriaditeľom Novy Petrom Dvořákom?
Sme v kontakte. Ja som konzultoval jeho projekt a on konzultoval môj projekt. Netajím sa, máme dobré vzťahy a nakoniec, on z Novy a ja z Markízy, sme odišli takmer naraz v priebehu jedného mesiaca.
Dá sa v prípade vášho víťazstva očakávať väčšia spolupráca medzi oboma televíziami?
Obaja sme to už zažili. Máme za sebou históriu prvého česko-slovenského projektu, ktorý sme robili v spolupráci. Realizoval sa v našej produkcii a nebol to jediný projekt. Dnes tento trend nasledujú aj iné televízie. Myslím, že priestor na spoluprácu medzi STV a ČT je ešte väčší ako v prípade komerčných televízií.