Rušňovodič s osobným vlakom smeroval z Vinohradov na Hlavnú stanicu. Jeho kolegovia nechápu, ako mohlo k nešťastiu dôjsť. Podľa nich nastane taká zhoda náhod raz za 15 rokov. Škoda na vlakoch je vyčíslená na 5 miliónov eur. Trať je už prejazdná.
Kým polícia príčiny havárie vyšetruje, železničiari hľadajú dôvody, prečo mohlo dôjsť k nešťastiu. Podľa nemenovaného rušňovodiča osobné vlaky na stanici vo Vinohradoch púšťajú v 7-minútových intervaloch. „Na trať však vpustili nákladný vlak navyše, ktorý mal podľa našich informácií technické problémy. Práve preto poschodový osobný vlak za ním spomalil, na čo nezareagoval druhý vlak a vrazil doňho,“ myslí si skúsený strojvodca. Podľa neho mal Jiří použiť rýchlobrzdu, ktorá by vlak aspoň o niečo spomalila a tým znížila vážnosť tragédie. Brzdná dráha pri takomto kolose je približne kilometer.
„Neviem, prečo nepoužil rýchlobrzdu. Je možné, že si kvôli prudšej zákrute osobný vlak pred sebou nevšimol. Inak by po použití rýchlobrzdy utekal do strojovne, aby si zachránil život, máme to v pravidlách,“ myslí si ďalší vlakvedúci.
Na voľnú trať upozorňuje rušňovodičov návestidlo. Jeho signalizáciu si pravdepodobne rušňovodič Jiří nevšimol, pretože ho pri zastavení vlaku v stanici Vinohrady prešiel. „Kvôli vystupujúcim cestujúcim často nadchádzame s vlakmi ďalej dopredu, aby pri vystúpení vyšli na perón a nie na koľajnice.Sprievodca si mohol všimnúť signalizáciu návestidla, ale on má v pokynoch práce všímať si najmä to, či všetci cestujúci nastúpili, respektíve vystúpili. Keď dal sprievodca rušňovodičovi pokyn na štart, tak vyštartoval,“ uviedol rušňovodič.
Neprispôsobená rýchlosť jazdy„Podľa výsledkov doterajšieho vyšetrovania bolo pravdepodobnou príčinou kolízie neprispôsobenie rýchlosti jazdy vlaku tak, aby bolo možné zastaviť pred prípadnou prekážkou. Prekážku tvoril osobný vlak,“ povedala bratislavská policajná hovorkyňa Petra Hrašková. Presné príčiny zrážky a miera zavinenia sú predmetom vyšetrovania.
K nešťastiu došlo v piatok o 15.24 hod. na úseku medzi Hlavnou stanicou a stanicou Vinohrady, keď sa zrazili dva osobné vlaky idúce za sebou. Zranilo sa 23 ľudí, 6 je hospitalizovaných v nemocnici. Najhoršie je na tom rušňovodič Jiří, ktorý je vo veľmi vážnom stave. „Život mu ohrozujú vážne poranenia hlavy, panvy a dolných končatín,“ povedala hovorkyňa Univerzitnej nemocnice v Bratislave Petra Stano Maťašovská. „Sprievodca je po operácii krčnej chrbtice, podobný ťažší úraz utrpel aj cestujúci (83). Obaja sú stabilizovaní. Ďalší traja účastníci nehody majú otras mozgu, narazený hrudník a problémy s krčnou chrbticou, a preto zostávajú v nemocnici,“ dodala hovorkyňa.
Lokomotíva, z ktorej rušňovodiča vystrihovali, je už v depe. Materiálna škoda na vlakoch bola predbežne vyčíslená na 5 miliónov eur. Polícia začala trestné stíhanie vo veci prečinu všeobecného ohrozenia.
5 možností, prečo došlo k tragédii1. rušňovodič si nevšimol vlak pred sebou a nepoužil rýchlobrzdu
2. rušňovodič prešiel za návestidlo pri zastavení vlaku na ŽST Vinohrady
3. návestidlo slúžiace rušňovodičom je na Vinohradoch neprehľadne umiestnené
4. sprievodca nemal dať rušňovodičovi pokyn na odchod zo stanice, pretože bol za návestidlom, a tak nemohol vedieť, či má pred sebou voľnú trať
5. nákladný vlak vypravili na trať skôr ako po potrebnom 7-minútovom intervale