V neďalekej Viedni každý výtlk provizórne opravia už do 24 hodín, o čom v metropole Slovenska môžeme len snívať. Magistrát Bratislavy opravil v minulom roku asi 6-tisíc výtlkov, tento rok vyčlenil na opravu ciest 800-tisíc eur. Cesty si však vyžadujú celkovú rekonštrukciu, na ktorú nie sú peniaze.
Doslova tankodróm je aj na ceste pri Dunajskej Lužnej. Podľa Martiny (23) tu každý deň stojí auto s defektom.Bratislava má v správe približne 430 km ciest, ďalších okolo 400 km spravujú mestské časti. „Situácia je značne komplikovaná, na niektorých miestach sú komunikácie v žalostnom stave,“ priznal Ľubomír Andrassy, hovorca bratislavského primátora. Podľa neho opravovať výtlky už nestačí a vozovky by si vyžadovali kompletnú rekonštrukciu.
„Okrem toho sa mesto musí starať aj o cesty, ktoré slúžia najmä tranzitnej doprave. Ak to má robiť aj naďalej, tak je nevyhnutná pomoc štátu,“ doplnil ho Jozef Uhler, predseda dopravnej komisie pri mestskom zastupiteľstve. Peniaze nie sú a Bratislava si pre zlú finančnú situáciu nemôže dovoliť ani úver. Riešenie vidí v presune finančných prostriedkov z Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).
Práve kraj vybral za minulý rok na dani z motorových vozidiel 34 miliónov eur, pričom má v správe len niekoľko desiatok kilometrov ciest v okolí Bratislavy. „Legislatíva neumožňuje investovať samosprávam do cudzieho majetku, teda ani BSK nemôže investovať do opráv mestských ciest. Jedným z riešení by bolo, keby cesty na území Bratislavy prešli pod správu BSK,“ reagoval predseda BSK Pavol Frešo.
Výtlk vo Viedni opravia do 24 hodín
Viedenský magistrát spravuje cesty v hlavnom meste Rakúska s výnimkou diaľnic. „V súčasnosti patrí pod správu príslušného oddelenia okolo 6 842 ulíc mesta, čo je asi 2 763 km ciest,“ uviedol Matthias Holzmüller zo správy a výstavby ciest viedenského magistrátu. V roku 2012 použilo mesto Viedeň 24,9 milióna eur na opravy a sanáciu viedenských ciest, do ktorých spadá aj každoročné odstránenie výtlkov. „Mesto Viedeň si dalo za cieľ v priebehu 24 hodín uzavrieť výtlky dočasne, aby sa minimalizovalo riziko pri prechádzaní vozidlami,“ šokoval Holzmüller.
U nás sa využíva najmä studená zmes
Vo Viedni využívajú na opravu výtlkov dva spôsoby. Pri menších dierach najskôr očistia poškodenú plochu a naplnia ju studenou zmesou. Zamestnanci majú k dispozícii aj valec, ktorým plochu opravia. „Opravené plochy komunikácií môžu byť len pár minút potom sprístupnené na prevádzku, ale nevydržia vysoké dopravné zaťaženie,“ vysvetlil Matthias Holzmüller. Pri väčších výtlkoch teda využívajú horúcu asfaltovú zmes teploty najmenej 160 ° C, ktorá stvrdne na kompaktnú hmotu. Tento spôsob je finančne náročnejší.
Technologicky rovnaký postup využíva aj Bratislava. Podstatný rozdiel je však v dĺžke opravy výtlku, počte zamestnancov, ktoré majú magistráty k dispozícii, a najmä v tom, že Bratislava využíva predovšetkým opravy studenou zmesou.