Televízia CNN s odvolaním sa na guvernéra Luxorskej provincie informovala, že v balóne cestovalo deväť turistov z Hongkongu, štyria Japonci a po dvoch občanoch z Belgicka, Británie a Francúzska. Na palube sa nachádzal ešte egyptský pilot a ďalší Egypťan. Podľa ministerstva zahraničných vecí nebol na palube žiaden slovenský občan.
Podľa zdroja citovaného agentúrou AP začal vyhliadkový balón s 21 osobami vo vzduchu horieť, v dôsledku čoho mu vybuchla plynová nádrž. Následne sa zrútil na zem z výšky minimálne 300 metrov. Dopadol pritom na plantáž s cukrovou trstinou pri dedine Džabaa, západne od mesta Luxor, asi 510 kilometrov južne od Káhiry. Troch ľudí, ktorí nešťastie prežili, previezli v kritickom stave do nemocnice. Sú to dvaja turisti a pilot.
„Bolo to desivé zadunenie, počuli sme ho aj keď sa to stalo niekoľko kilometrov od hotela,“ uviedla zamestnankyňa jedného z hotelov v Luxore Konny Mathews.
Výlety teplovzdušnými balónmi, organizované obyčajne pri východe slnka nad starobylým Luxorom, neďalekým chrámovým komplexom Karnak a takisto nad Údolím kráľov, sú obľúbenou turistickou atrakciou. Jedna letenka na pol- až dvojhodinový let stoji od 90 eur. Za objednanie si celej veľkej gondoly turisti zaplatia aj 1200 eur. V roku 2009 pri nehode teplovzdušného balóna, preletujúceho nad Luxorom, utrpelo zranenie 16 turistov. V apríli 2008 sa pri podobnom incidente zranilo sedem turistov. Dodnes najväčším nešťastím tohto druhu bola zrážka dvoch balónov v austrálskom Alice Springs 13. augusta 1989. Vtedy zahynulo 13 ľudí.
Riziká balónového lietania na Slovensku
Balónové lietanie je čoraz populárnejšie aj na Slovensku. Aká je pravdepodobnosť, že sa podobná tragédia stane aj u nás? Na otázky odpovedá skúsený pilot Silvio Veselský zo spoločnosti Balonfly |
Aké sú najväčšie riziká lietania na balónoch?
Najrizikovejšie sú vždy štart a pristávanie. Z technického hľadiská sú balóny na Slovensku každý rok veľmi prísne kontrolované leteckým úradom, takže počas letu všetko záleží od skúsenosti a pokory pilota. A vo vzduchu najväčší nepriateľ je elektrické vedenie. Najdôležitejšie je sa mu vyhnúť.
Aká je pravdepodobnosť, že sa balón vznieti počas letu?
Balóny lietajú na LPG horáky. Pred každým letom by mal pilot urobiť brífing, teda dôkladne skontrolovať technický stav balóna a plynového zariadenia. Ak sa dodržujú všetky bezpečnostné predpisy a technika je pravidelne kontrolovaná, riziko podobnej nehody je minimálne. Veď si len povedzme koľko aut jazdí na LPG a o ich požiaroch nie je počuť.
Až dodnes najväčšou tragédiou bola zrážka dvoch balónov v Austrálii v roku 1989, kedy zahynulo 13 ľudí. Aké je riziko podobnej nehody u nás?
Lety sú kontrolované leteckým úradom. Keď sa predpokladá, že vo vzduchu bude viac balónov na jednom mieste, napríklad počas nejakej balónovej fiesty, piloti sa vždy dohodnú vopred kde, kto a ako bude letieť. Takže pri dodržiavaní dohôd a pod vedením skúseného pilota riziko zrážky je veľmi nízke.