Povedala to pre TASR advokátka Jana Martinková, ktorá sa tejto problematike venuje už dlhšie. "Umiestnenie nákladného terminálu nebude vo Viedni, ako sa prezentuje v médiách, ale pravdepodobne v už existujúcom priemyselnom parku Kittsee, alebo v Parndorfe. To by bola pre Rakúsko najlacnejšia a pre Slovensko najvýhodnejšia ekonomická, strategicko-geopolitická lokalizácia," zdôraznila Martinková, odvolávajúc sa na rakúske zdroje.
Táto lokalita, podľa Martinkovej, znamená prepojenie aj na bratislavský prístav, bratislavské letisko, slovenskú diaľničnú sieť a železnice. Ekonomický priestor Bratislava Viedeň by pôsobil ako centrum sprostredkovania, know-how, technológií a spolupráce medzi Európou, Ruskom a Áziou.
"Viedenské letisko najbližších 8 až 10 rokov, pokiaľ nevybuduje ďalšiu pristávaciu dráhu, nebude mať dostatočnú kapacitu, aby zvládlo taký vysoký prepravovaný objem. Viedenský riečny prístav už nemá na rozdiel od bratislavského ani rastový potenciál, aby mohol v budúcnosti zvládnuť väčší objem tovaru. Z nákladového terminálu v Kittsee alebo Parndorfe bude v značnej miere profitovať i Slovensko," dodala Martinková, ktorá odmieta názory, že širokorozchodná železnica prehĺbi nezamestnanosť a zníži ekonomickú výkonnosť Slovenska.
Tento projekt je naopak šancou vyhnúť sa ekonomickej izolácii, pretože ruský a ázijský trh, ktorý by vzhľadom na svoju veľkosť, pomohol rastu našej ekonomiky a diverzifikácii našej produkcie, by si vytvoril iný most do Európy. "Viac ako dve tretiny hodnotovej tvorby v spojitosti s plánovaním, koncepciou a stavbou logistického centra pripadne na slovenských podnikateľov. Nehovoriac o vybudovaní nového terminálu medzi Čiernou nad Tisou a Bratislavou a prekladísk v pohraničí s Českou republikou a s Maďarskom," upozornila Martinková.
Tlačová agentúra APA informovala, že v piatok 5. júla riaditelia železničných spoločností z Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska podpísali Memorandum o porozumení pre projekt predĺženia širokorozchodnej železnice až do Viedne. Celkové náklady na projekt sa odhadujú na 6 miliárd eur. O definitívnej podobe projektu rozhodne štúdia uskutočniteľnosti, ktorá sa má zrealizovať do konca tohto roka, alebo najneskôr v prvej polovici budúceho roka.