Niet divu, v našich končinách nie je o podobné prípady núdza. Z Nemecka k nám prichádza zariadenie nazvané tachošpión, ktoré vie odhaliť skutočný stav kilometrov i niektoré skryté poruchy auta. Nový Čas v spolupráci s magazínom AUTO BILD tento vynález otestoval.
Podvody s autami sa začínajú veľmi podobne: „Nie, auto nie je stočené, servisnú knižku nemáme, ale na tom, že má 8 rokov a 90 000 km, nie je nič zvláštne.“ Väčšina motoristov potom utečie, ale pri mnohých vozidlách sa stočené počítadlo kilometrov dá odhaliť ťažšie. Exkluzívne ako prví sme vyskúšali, ako funguje technológia prichádzajúca na Slovensko nazvaná tachošpión, ktorá môže podvodom zabrániť. Do testu sme vybrali tri vozidlá – jedno viac jazdené (VW Passat), jedno s minimom kilometrov (Citroën C3) a jedno staré s poruchou motora (Škoda Felicia). Následne sme prelepili tachometre papierom, aby experti, nepoznali skutočné kilometre a ani prípadné poruchy.
Ako ukázalo meranie, a priznal to aj konštruktér tachošpióna nemecký strojár Michael Schmutzenhofer, zariadenie je najpresnejšie pri určovaní stavu kilometrov pri vozidlách, ktoré nie sú nové a majú najazdených aspoň 50 000 km. Ak chcete vedieť, či má auto skrytú poruchu, môžete zariadenie využiť aj pri novších autách. „Zmeranie jedného vozidla tachošpiónom trvá približne 20 minút a zákazníka vyjde na 89 €,“povedal Jan Tomasak, ktorý technológiu doviezol na Slovensko. Momentálne sú u nás dve pracoviská, no výrobca by chcel postupne pokryť celé Slovensko.
Ako prístroj meria stav jazdených automobilov? Ultrazvukové meracie zariadenie využíva zvuk s frekvenciou 40 000 Hz, ktorú ľudské ucho nemôže zachytiť na meranie zvukov a šumov ložísk. Zvuky zaznamená pomocou sondy a porovnaním s databázou odhalí poškodenie súčiastok vozidla. Okrem samotného motora je zariadenie schopné vyhodnotiť aj opotrebovanie či poruchy ďalších súčastí auta vybavených ložiskami, ako napríklad prevodovka či alternátor.
Výrazne ojazdené auto
VW Passat 1,9 TDI
Výkon:74 kW/100 k
Reálny stav počítadla: 175 000 km
Zistenie tachošpióna: 190 000 – 210 000 km
Málo jazdené auto
Citroën C3 1,4i
Rok výroby:2007
Reálny stav počítadla:14 500 km
Zistenie tachošpióna:40 000 – 60 000 km
Automobil s poruchou
Škoda Felicia 1,3 MPI
Rok výroby:1997
Reálny stav počítadla:90 000 km
Zistenie tachošpióna: porucha motora
Kto chcel potrestať podvodníkov s kilometrami
Stáčanie kilometrov je trestným činom v Nemecku, v Británii, vo Francúzsku, v Belgicku a v USA. Poslanci KDH Ján Hudacký a Pavol Zajac navrhli, aby sa falšovanie počítadla najazdených kilometrov považovalo za trestný čin. Boli by za to tri roky basy, návrh však neprešiel, lebo zaňho hlasovala len opozícia.
Béla Bugár (Most-Híd)
Kúpili sme auto, ktoré malo mať 100-tisíc km, ale malo vyše 200-tisíc. Väzenie by bolo odstupňované podľa závažnosti. Tri roky sú primerané.
Ján Hudacký (KDH), predkladateľ zákona
Odhaduje sa, že 130-tisíc áut ročne sa predá so stiahnutým počítadlom. Chceli sme, aby to bolo trestným činom.
Jana Laššáková (Smer)
Tak, ako bola naformulovaná skutková podstata trestného činu, by bola v praxi nerealizovateľná. Myslíme si, že treba viac o návrhu diskutovať s odborníkmi.
Vladimír Jánoš (Smer)
Mal som informáciu, že ministerstvo vnútra pripravuje zmenu legislatívy, preto som nehlasoval za tento návrh zákona. Počkám si, čo vyjde z dielne ministerstva.
Aj takto odhalíte auto s pretočenými kilometrami:
Servisná knižka
Ako prvé skontrolujte servisnú knižku. Ak je prázdna, prípadne vám ju predajca nevie dodať, je veľké riziko, že kilometre boli upravované.
Svetlomety
Po zdolaní státisícov diaľničných kilometrov budú mať matné sklá. Prachové častice a štrk zbrúsia hladký povrch svetlometov.
Dvere vodiča
Majú po neustálom otváraní a zatváraní opotrebované pánty. Dvere potom klesnú nižšie a lišty neležia v rovine. Toto auto rozhodne nemá 70 000 km.
Pedále a koberce
Používajú sa pri každej jazde, preto po viac ako 100 000 kilometroch majú zreteľné opotrebovanie. Pod pedálmi je koberec až predraný.
Sedadlo vodiča
Jedno z najcitlivejších miest na opotrebenie. Má presedenú sedaciu plochu a popraskané bočnice operadla, čo poukazuje na najmenej 150 000 najazdených kilometrov.
Bezpečnostný pás
Je po mnohých posúvaniach viditeľne rozstrapkaný. Ďalšie znaky veľa najazdených kilometrov sú výrazne ošúchaný volant, hlavica páky, ale i páčka smeroviek.