Tento systém začali v pilotnom projekte vo sfére Informačných a komunikačných technológií (IKT) zavádzať v Košiciach. Príkladom je trojročné pomaturitné štúdium v odbore Počítačové systémy, ktoré v tomto školskom roku otvorili na košickej Strednej priemyselnej škole elektrotechnickej (SPŠE). V novom odbore študuje prvých 30 záujemcov, prevažne absolventov stredných priemyselných a odborných škôl a gymnázií.
"Duálne vzdelávanie to nazývame preto, že jedna časť sa bude realizovať na škole a druhá časť, najmä tá praktická, na pôde T-Systems. Absolventi získajú titul DiS, čo je diplomovaný špecialista, a v spolupráci s Nemeckou obchodnou a priemyselnou komorou pracujeme na tom, aby získali certifikát, ktorý by ich oprávňoval pracovať v oblasti IKT aj na území Nemecka prípadne Rakúska," uviedol pre TASR riaditeľ SPŠE Štefan Krištín.
Firma sa spolupodieľala na vytvorení vzdelávacieho programu a učebných osnov vybraných predmetov. Spoločnosť taktiež poskytne svojich odborníkov na výučbu a študentom umožní rozsiahlu odbornú prax od štyroch týždňov v prvom ročníku až do 16 týždňov súvislej praxe v treťom ročníku. Praktická výučba tak tvorí 67 percent z celkového štúdia.
"Po ukončení štúdia si absolvent zvýši svoju konkurencieschopnosť na trhu práce. Veľkou výhodou však bude okamžitá pripravenosť na súčasné požiadavky trhu," uviedol spoluautor projektu a riaditeľ pre strategický rozvoj T-Systems Slovakia Martin Džbor.
Duálne vzdelávanie podporuje Košická regionálna komora (KRK) Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK), kde nedávno vznikla špeciálna sekcia pre IKT, umelú inteligenciu a robotiku. Komora spolupracuje so školami, IT firmami, ako aj s Nemeckou obchodnou a priemyselnou komorou, ktorá má s duálnym vzdelávaním bohaté skúsenosti.
"Zatiaľ je tá iniciatíva a sekcia len na úrovni Košickej regionálnej komory SOPK, ale chceme, aby sekcia bola v rámci celej SOPK. Tá by vytvárala sieť firiem, ktoré sa chcú do duálneho vzdelávania zapojiť s prepojením na školy a študijné plány," uviedla pre TASR predsedníčka predstavenstva KRK SOPK Mária Grochová.
Duálne vzdelávanie by sa mohlo rozšíriť aj na ďalšie odbory ako stavebníctvo, obchod či služby. Výsledkom by podľa nej mal byť systém s merateľnou úrovňou vzdelanostnej úrovne a certifikátmi pre absolventov uznávanými aj v zahraničí. Za veľmi dôležitú v celom procese označila Grochová spätnú väzbu od firiem pre školy, aby tie vedeli, akú kvalifikáciu zamestnávatelia od absolventov očakávajú.