Toho iba málo zaujíma, kto je s kým kamarát, jemu ide hlavne o biznis a zisk. Najsledovanejšej slovenskej televízii sa totiž, pokiaľ ide o peniaze, veľmi nedarí. Ako to chce nový generálny riaditeľ zmeniť?
Pred nástupom do CME zastával pozíciu generálneho manažéra v spoločnosti Turner Nordic a Baltic a pôsobil ako senior konzultant pre rakúsku verejnoprávnu televíziu ORF. Taktiež bol televíznym a produkčným konzultantom pre viaceré medzinárodné televízne skupiny vrátane RTL Group, MTG/Viasat group a Turner Broadcasting International, ako aj televízne stanice, produkčné spoločnosti a univerzity v rámci Európy. Pred začiatkom dráhy konzultanta pracoval ako Senior Vice Prezident pre obchodné záležitosti pre spoločnosť RTL v Nemecku.
Žije vo Viedni, kde prednášal na dvoch vysokých školách. Sídli tu aj jeho konzultantská spoločnosť Settele Entertainment, ktorá sa venuje vývoju nových formátov a platforiem pre televíziu a internet a tiež poradenstvu pre miestne aj zahraničné kanály. Vyštudoval históriu a nemeckú literatúru, po škole začínal ako televízny a rozhlasový redaktor pre rakúsku ORF.
Bude to už mesiac, čo ste sa stali generálnym riaditeľom Markízy. Vaša predchodkyňa
K tomu sa neviem vyjadriť, nie som akcionár CME a toto rozhodovanie išlo úplne mimo mňa. Dostal som ponuku a prijal som ju, ale nebol som súčasťou rozhodovacieho procesu.
Stretli ste sa aspoň so svojou predchodkyňou?
Samozrejme, stretli sme sa a mali sme veľmi priateľskú debatu.
Aké boli vaše pocity po príchode na Slovensko?
Páči sa mi tu. Na Slovensku som bol pred niekoľkými rokmi, navštívil som Bratislavu aj Košice, a teraz v lete som si spravil výlet loďou a popozeral som si Bratislavu.
Aha, čiže už v lete ste sa pripravovali na svoj nový džob?
Bolo to tak pol na pol. Mal som tu aj nejaké rokovania. Ale páčilo sa mi tu, a to tiež zohralo úlohu v mojom rozhodovaní.
Mali ste pred nástupom do novej práce nejaké obavy či nervozitu? Predsa len, nové prostredie v cudzej krajine...
Nie som ten typ, ktorý by mal z niečoho strach. Rešpekt áno, ale nie strach. Za uplynulých sedem rokov som pracoval v dvadsiatich krajinách, na konkurenčne silných trhoch ako Veľká Británia, Nemecko a Škandinávia, ale aj v náročnom prostredí, ako napríklad v Rusku, Grécku, Turecku, Singapure, Vietname... Mám skúsenosti, dobrý tím a nebojím sa robiť rozhodnutia.
Môžete porovnať Markízu na základe skúseností z iných krajín?
Markíza je v mnohom podobná nemeckej RTL – je to stanica orientovaná na programy, ktoré zaujímajú bežných ľudí, má nezávislé spravodajstvo, ponúka vlastné seriály, veľké zábavné programy, ale aj množstvo atraktívnych zahraničných filmov a seriálov. Je to mainstreamová televízia, ktorá nepredstiera, že je tu len pre intelektuálov, ale dokáže osloviť veľký počet divákov. Veľa ľudí tu pracuje dlhé roky, sú tu radi, čo je veľmi dobré. To všetko sú veci, ktoré ma veľmi príjemne prekvapili.
V ostatných rokoch Markíza čelí tvrdej konkurencii zo strany TV JOJ, ste pripravený na to každodenné doťahovanie o pár percent sledovanosti?
Niekoľko posledných mesiacov som mal možnosť sledovať aj výsledky sledovanosti Markízy. Markíze sa darí veľmi dobre. Televízie skupiny Markíza - teda Markíza, Doma, Dajto, FOOOR - majú až 40 % podiel na trhu. To je suverénne najlepší výsledok spomedzi televízií vysielajúcich na Slovensku.
Narazili ste za ten mesiac v Markíze na nejaké problémy?
Všade sú dobré aj zlé veci, to je normálne. Najväčšou výzvou pre celý trh je slovenská ekonomika – keď nie je silná, nie je silný ani reklamný biznis, a to má dosah aj na médiá, ktoré žijú najmä z reklamy. Príjmy Markízy klesajú tretí rok po sebe. Budeme sa snažiť, aby sme mali pozitívny hospodársky výsledok, ale tento rok sme, žiaľ, v strate. Nemôžeme však byť lídrom na televíznom trhu a pritom vyrábať stratu.
Ako sa to mohlo stať?
To je dobrá otázka. V rámci skupiny CME, spomedzi šiestich štátov, bývalo Slovensko tretie najlepšie, po Česku a Rumunsku. A dnes tam nie je.
Od nového vedenia sa očakávajú, samozrejme, zmeny. Aké zmeny, ktoré pocítia aj diváci, chystáte?
So zmenami sme už začali. Rozhodli sme sa, že budúci rok našim divákom ponúkneme tie najlepšie filmy od Warner Brothers, udiali sa zmeny v manažmente, od novembra bude vidno aj úpravy v programovej štruktúre.
Čiže niektoré relácie dostanú stopku?
Markíze sa darí, čiže tu nie sú potrebné žiadne veľké zmeny. Chceme, aby zostala takou, akou je, ale pribudnú ešte aj nové formáty. Takisto sa chceme sústrediť na ďalšie naše dve stanice - Dajto, ktorá bude prinášať širokú ponuku filmov, komédie, akčné filmy, ale aj komediálne seriály a sitkomy, a Doma, kde diváci nájdu skôr romantické seriály, silné príbehy a emócie. Je pre nás dôležité, aby Dajto a Doma rástli.
Nespomenuli ste zábavný kanál Foor, je teda pravda, že sa zruší?
Pravdepodobne je lepšie mať jednu veľkú a dve stredne veľké televízie, ako mať jednu veľkú a tri menšie.
Je taká relácia, ktorú považujete sa problematickú?
Každý program, ktorý má sledovanosť menšiu ako priemer, možno považovať za problematický. Nejde však len o čísla, treba brať do úvahy aj ďalšie faktory, ako napríklad imidž televízie. Sme radi, že takýchto „problematických“ programov máme minimum. Niekedy ich môžete zmeniť, a ak to nejde, musíte ich zrušiť. Treba však správne odhadnúť, kedy je čas na aký krok.
Môžete menovať aspoň jeden program, ktorý je v ohrození?
Nie.
Hovorí sa, že v ohrození je napríklad Teleráno.
Teleráno na budúci rok zostáva, už som o tom hovoril aj so zamestnancami. Ale môžem prezradiť, že od jari budeme mať nový vlastný seriál - Doktori. Bude to veľmi zaujímavý a výpravný projekt s výbornými hercami. Tiež sa tešíme na olympiádu, budeme vysielať všetky hokejové zápasy – tie najdôležitejšie na Markíze, ostatné na Dajto. Ponúkneme divákom ešte jednu veľkú šou, ale o tej ešte v tejto chvíli viac nemôžem prezradiť. Niektoré existujúce programy, najmä popoludňajšie magazíny, potrebujú osvieženie, ale o tom ešte budeme diskutovať v rámci jednotlivých redakcií.
Predpokladám, že súčasťou vašej misie je aj znižovanie nákladov. S tým je spojené prepúšťanie. Koľko ľudí mienite prepustiť?
Som bývalý novinár a mojou vášňou sú televízne programy. Ale som tiež manažér a súčasťou mojej práce sú aj tieto ťažšie rozhodnutia. Keď som bol v Grécku, tamojšia televízia mala vážne problémy, ale dokázali sme náklady skresať o 50 percent. Ale rovnako o 50 % stúpla sledovanosť a zvýšila sa kvalita programov. Je dôležité, a to sa netýka len televízií, ale každého odvetvia, vyrobiť lepší produkt za menej peňazí. Dôležité je škrtať vo výdavkoch tak, aby sme neohrozili výrobu a kvalitu relácií. Škrty v programoch by boli až posledná alternatíva, najskôr treba hľadať rezervy inde.
V tejto súvislosti vyčnieva prípad relácie Modré z neba, ktoré pre vás dodáva externá firma moderátora Vila Rozborila. Výroba je podľa kritikov veľmi predražená. Budete sa tým zaoberať?
Odhad sumy, ktorá sa objavila v médiách a za ktorú by sa údajne relácia dala nakrútiť, boli úplne mimo reality. Aby som bol korektný, takmer všetky programy sa za posledné mesiace vyrábajú lacnejšie ako predtým. Pokiaľ ide o samotné Modré z neba, treba si uvedomiť, že okrem štúdiovej časti sa nakrúca v teréne po celom Slovensku. Áno, Modré z neba má svoju cenu, ale zároveň je to pre Markízu veľký úspech. Ale uvidíme, ako to bude ďalej... S pánom Rozborilom o tejto veci rokujeme.
Teda snažíte sa dohodnúť na tom, aby sa Modré z neba vyrábalo za nižšiu cenu ako doteraz?
Čo si myslíte...? Rokujeme o vyššej cene či nižšej? Myslím, že je to jasné.
V prípade, že by ste sa nedohodli, je tam riziko, že Vilo aj s Modrým z neba odíde z Markízy?
Riziko je vždy súčasťou biznisu. Dali sme mu ponuku a je na ňom, či ju prijme a zostane.
Zakladateľ Markízy Pavol Rusko tvrdí, že za minulého vedenia sa v Markíze rozmohlo rodinkárstvo. Narážal tým práve na Vila Rozborila, ktorý je partnerom odvolanej riaditeľky Zuzany Ťapákovej. Máte tiež taký pocit?
Vždy sú medzi nami dobrí chlapci, aj zlí chlapci, ľudia, ktorí majú konexie, ale aj takí, ktorí ich nemajú. Mňa zaujímajú len fakty a je súčasťou mojej práce, aby som ich posúdil. Markíza má svoju históriu. Mojou výhodou je, že ňou nie som zaťažený, mám odstup a môžem sa preto ľahšie rozhodovať.
K tej histórii patrí aj to, že Markíza má už dlhé roky tých istých moderátorov. Chceli by ste troška zloženie moderátorov osviežiť novými tvárami?
Nie je to témou dňa, riešime veci systematicky. Prvoradý je pozicioning Markízy a ten je dobrý. Potom sú programy a ich kvalita. Až potom sa môžeme zaoberať nejakými ďalšími zmenami.
Nechajme teraz televíziu tak. Po tom, ako ste sa stali šéfom Markízy, presťahovali ste sa na Slovensko, alebo dochádzate z Viedne?
Oboje. Niekedy som tu, niekedy sa vraciam domov .
Ako dlho plánujete zostať v Markíze?
Mám zmluvu na dobu neurčitú. Sedem rokov som bol v ORF, sedem rokov v RTL a sedem rokov som pôsobil ako konzultant na voľnej nohe v rámci celej Európy.
Čo viete povedať po slovensky?
Fúha, priznám sa, že okrem pozdravu ešte nič. Ale po česky viem: „Ukončete nástup a výstup, dveře se zavírají.“ (smiech)
Čo robíte vo voľnom čase?
Hrám futbal, som fanúšikom Rapidu Viedeň, rád chodím do hôr, hrám tenis, golf, hrám na gitare... Mám množstvo koníčkov.
Ako zahraničný manažér si držíte od podriadených odstup, alebo si s nimi zájdete aj na pivo?
Áno, zájdem. Považujem to za normálne, veď som Rakúšan a naše kultúry nie sú až také rozdielne.
Ako vaša rodina zareagovala na váš nový džob na Slovensku?
Som rozvedený, mám dcéru a tá povedala, že je to cool. (smiech)