S bielymi rukavičkami sme navštívili osobný vlak, rýchlik aj IC vlak, a výsledky sú jasné ako zachytená čierna špina na bielej látke. Kupé síce zdanlivo vyzerajú v poriadku, no pri detailnejšom pohľade zistíme, že takmer všade je špina. O čistotu a poriadok sa v našich vlakoch stará spoločnosť Euroclean, ktorá si za dva roky prilepší o takmer 19 miliónov €!
Dôkladný test Nového Času podrobil hygienickej skúške okná, kľučky a sedačky v kupé a toaletné misy. Čierna špina na bielych rukaviciach je dôkazom, že aj napriek miliónovej zmluve so spoločnosťou Euroclean majú železnice stále problémy s čistotou. „Je to jeden z najčastejších pripomienkovaných problémov zo strany cestujúcich. Základným problémom je, že keď sa vlak v daný deň niekoľkokrát otočí z jednej stanice do druhej, tak stačí málo, aby bol problém s čistotou,“ zdôvodnila riaditeľka Odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Jana Morháčová.
Udržiavanie čistoty a hygieny vo vlakoch má na starosti spoločnosť Euroclean, ktorá v tomto roku vyhrala štyri súťaže pre regióny Bratislavy, Žiliny, Zvolena a Košíc. Vďaka zmluvám si minimálne ďalšie dva roky prilepší o 18,942 milióna €. V kompetencii má pravidelné upratovanie v 24-hodinových, týždenných, dvojtýždenných a mesačných intervaloch. Zatiaľ čo raz za deň by jej pracovníci mali kompletne vyčistiť toaletu, za jeden, respektíve dva týždne musia vytepovať sedačky. K záverom testu Nového Času sa spoločnosť do uzávierky nevyjadrila.
Podľa hovorkyne ZSSK sa železnice snažia vyriešiť problém s nedostatkom času na upratovanie vozňov pravidelnou kontrolou, ktorú vykonávajú v staniciach priamo vlakvedúci, rušňovodiči a vozmajstri. K odstráneniu horších hygienických podmienok by mali prispieť od septembra aj ďalší zamestnanci na novej pracovnej pozícii preberač čistenia. „Ich jediným pracovným zameraním je len priama kontrola vykonaného čistenia externou firmou. Túto činnosť sme zaviedli v Košiciach, kde sme zamestnali piatich ľudí a pokračujeme aj v ďalších regiónoch,“ uzavrela Morháčová.
Čistenie vlakov za 24 hodín
- vyčistenie nádob na odpadky
- vyčistenie podlahy
- čistenie sedadiel, vnútorných stien, stolíkov, rámov okien
- čistenie a dezinfekcia umyvární a WC
- čistenie kobercov
- vybavenie vozňa hygienickými potrebami
- výmena návlekov operadiel hláv
- doplnenie vodojemov vodou
- čistenie stúpadiel, spojovacích mostíkov a madiel
Vlaky v roku 2014
515 000
vlakov vypraví Železničná spoločnosť Slovensko v nasledujúcom roku. Priemerne bude denne na koľajniciach 1 417 strojov, čo je o 7 viac za deň ako v súčasnosti.
Kilometre
Okrem vyššieho počtu vypravených vlakov najazdia železničné dopravné prostriedky aj viac vlakových kilometrov, a to presne o 500 000 viac ako v tomto roku.
18 °C
bude najnižšia povolená teplota vo vlakoch osobnej dopravy. V prípade, ak je vozeň klimatizovaný, teplota vo vnútri vlaku nebude môcť byť nižšia o viac ako 5 °C v porovnaní s vonkajšou teplotou.
Interiér
Zmeny čakajú aj sedačky v jednotlivých kupé, ktoré budú musieť byť úplne čisté s pravidelne sa meniacimi návlekmi. Vo vozňoch nemá byť cítiť nepríjemný zápach z toaliet, ktorých hygiena sa bude zvyšovať.
220 V
Elektrickú zásuvku s napätím 220 V nájdete v novom roku v každom vozni prvej triedy. Nariadenie sa týka vnútroštátnych rýchlikov.
Grafity
by mali od roku 2014 zmiznúť úplne. Železničná spoločnosť prisľúbila, že tieto výtvory by sa už nemali nachádzať ani v interiéri vlakov, ani na ich vonkajšej ploche.