V tunajšej mostárni na ňom dennodenne pracuje 100 ľudí. V impozantnej, až pol kilometra dlhej hale, robotníci vyrezávajú potrebné tvary a zvárajú oceľové konštrukcie. Jednotlivé časti vážia až desiatky ton a hmotnosť mosta po dokončení dosiahne 6 000 ton. Zvary majstri kontrolujú ultrazvukom. Bratislavský most stavajú majstri v ostravských Vítkoviciach, čo je vlastne predmestie Ostravy u našich západných susedov. Celá lokalita pripomína jednu obrovskú továreň, hutníctvo a spracovanie ocele tu má niekoľko storočí dlhú tradíciu.
„Naša spoločnosť vznikla už v roku 1828. Vtedy postavili prvé haly, dve z nich existujú doteraz, len ich priebežne rekonštruujeme,“ hovorí Petr Kukuč, vedúci pracoviska oceľových konštrukcií. S hrdosťou ukazuje Novému Času až pol kilometra dlhú halu, v ktorej makajú desiatky robotníkov. „Našou výhodou je, že takto veľký priestor nám umožňuje most zložiť a odskúšať všetky montážne styky. Na samotnej stavbe je potom len minimálne riziko, že niečo nebude pasovať,“ pokračuje.
Zaujímavé je, že robotníci ešte nevedia, akú farbu most bude mať. Bratislavčania ho chcú sivo-zelený. „Najväčším umením výroby mosta je docieliť správnu geometriu, nakoľko každý zvar vnáša do materiálu teplo a deformuje ho,“ dodáva vedúci. Aj kvôli tomu na konštrukcii skúmajú tisícky bodov pomocou lasera, aby bolo všetko v 100-percentnom poriadku. Most ponad Dunaj musí stáť už v roku 2015.
Spoločnosť Vítkovice Power Engineering
V oceliarstve má spoločnosť dlhú tradíciu, prvé haly vo Vítkoviciach postavili už pred 156 rokmi. Na Slovensku sa podieľali aj na výstavbe Mosta SNP či diaľničného mosta pri Mengusovciach, v zahraničí majú najväčších zákazníkov v Nemecku a severských krajinách.