Akoby zázrakom bol medzi jedenástimi nezranenými pasažiermi spoločnosti Nobless line aj malý Adamko (6). Ten sa síce po havárii v sobotu nadránom rozplakal, ale nie pre bolesť. Bol nešťastný z toho, že stratil topánočku. Naopak, ťažko by ste medzi ľuďmi z autobusu hľadali šťastnejšieho človeka, ako bol jeho otec v okamihu, keď zistil, že jeho synček je živý a zdravý.
Adamko spolu s otcom Radom (35) sú v spoločnej izbe v spišskonovoveskej nemocnici Svet zdravia. V autobuse driemali. „Keď som sa prebral, prvé, čo mi prebleslo hlavou, bolo, kde je môj milovaný syn. Nikde som ho nevidel. Až po chvíli som ho zbadal v uličke,“ opisoval dramatické chvíle Rado z Humenného. Adamko úpenlivo plakal. „Preľakol som sa, aké zranenia utrpel. Ale keď som sa k nemu dostal, povedal, že plače, lebo nemá topánku. Vtedy mi odľahlo. Bola to najradostnejšia informácia o strate, akú som kedy dostal,“ vraví Humenčan. Svojho syna, ktorý žije s jeho exmanželkou v Česku, nevidel pol roka. Vyzdvihol ho cestou z Anglicka, kde pracuje. Spoločné voľno chceli stráviť na severovýchode Slovenska. Želanie sa im vyplnilo len čiastočne. Sú síce spolu, ale v nemocničnej izbe. Adamko je však statočný. „Trochu som sa v autobuse spočiatku zľakol, ale potom som sa už nebál,“ prezradil malý cestujúci, ktorý vyviazol celkom bez zranení a v opatere lekárov zostal kvôli pozorovaniu. Jeho otec je na tom horšie. „Mám poranené rameno, budú ma musieť operovať,“ uzavrel Rado.
Na mieste nehody zasahovalo osem posádok záchranárov. Ratovali až 31 zranených, dve ženy z Ukrajiny a Česka nehodu neprežili. „Prácu sťažovalo kalamitné počasie, cesta bola pomaly neprejazdná. Bola tma, fúkalo, snežilo. Nevideli sme dobre. Pracovali sme pod umelých osvetlením hasičských, policajných a sanitných vozidiel, ktoré svietili na autobus,“ spomína záchranár Lukáš Jurina. Snažili sa mať prehľad o cestujúcich, aby nik v šoku neodbehol do tmy. Hasiči zatiaľ vyslobodzovali zakliesnených najmä zo zdevastovanej kabíny vodiča. Ten skončil na ARO v prešovskej nemocnici. Podstúpil niekoľko život zachraňujúcich operácií a je v kritickom stave.
Ďalší zranení
Štefan Kočiš (58) z Levoče
"Delilo od domova necelých desať kilometrov. „Oči som mal privreté, keď som ich na hrmot otvoril, všetko v autobuse lietalo. Držal som sa akejsi ruky. Po chvíli som zistil, že je vlastne moja, ale vykĺbená,” opísal cestujúci, ktorý v Prahe pracuje na stavbe.
Ľubomír Kaňuščin z Prešova (57)
Telefonoval so synom len pár minút pred nehodou. „Mal ma čakať o piatej ráno na stanici. Potom som na chvíľu zaspal. Ozvala sa rana. Do toho hrozný krik. Potom sekunda ticha – ľudia si zrejme začali uvedomovať, čo sa stalo. Vzápätí zase všetci začali kričať. Mám zlomenú nohu, nevedel som sa dostať von. V bolestiach som čakal, kým ma vyslobodia záchranári,” opísal chvíle hrôzy muž, ktorý v Česku robí už desať rokov.
Nobless Line: Pneumatiky autobusu boli v poriadku
Kto je na vine? Príčiny tragickej havárie pri Spišskom Štvrtku sú stále nejasné. Prepravca Nobless Line trvá na tom, že ich autobus mal zimné pneumatiky v súlade so zákonom. Národná diaľničná spoločnosť zase tvrdí, že v mieste nehody pluhovali pol hodiny pred nešťastím.
Prepravca obhajuje svojich vodičov i stav autobusu. „Veľmi hlboko prežívame vyhasnutie dvoch ľudských životov. Radi by sme vyjadrili úprimnú sústrasť pozostalým rodinám, ale tiež ostatným cestujúcim, ktorí si museli prejsť neľahkou životnou skúškou,“ vyjadril sa oficiálne konateľ Petr Čáp. „Autobus, ktorý havaroval, bol okrem iného vybavený zimnými pneumatikami na hnacej náprave presne tak, ako to ukladá zákon. Posádku tohto autobusu tvoria najzodpovednejší vodiči našej spoločnosti,“ povedal Čáp. Tvrdí, že nehodu spôsobil zlý stav cesty.
Národná diaľničná spoločnosť sa bráni, že mengusovské stredisko údržby v noci na sobotu nasadilo všetku techniku. „Na predmetnom úseku diaľnice bola vozovka približne 30 minút pred nehodou odpluhovaná. Takisto tu platilo zníženie rýchlosti,“ uviedol hovorca NDS Michal Fúrik. Príčiny tragédie vyšetruje polícia, prizvali si na pomoc aj znalcov.