Po tom, čo vyšlo najavo, že podnikatelia dostanú len maximálne 15 % zo sumy, ktorú im má firma Juraja Širokého zaplatiť, našiel premiér Robert Fico v kauze prvky kriminálneho správania. Napriek tomu drobných podnikateľov vláda neodškodní. Pre Nový Čas prehovorili tí, čo sa na firme, ktorá zarába na štátnych zákazkách milióny eur, najviac popálili.
Váhostav veriteľom dlhuje 136 miliónov eur. Na základe reštrukturalizácie vyplatí
len 43,9 milióna eur, pričom banky dostanú 100 % dlžnej sumy a podnikatelia
len 15 %. Jednou z nespokojných veriteliek je Valéria Šepáková, konateľka menšej
stavebnej firmy z Banskej Bystrice. Táto firma v rokoch 2012 a2013 vykonávala pre Váhostav dodávateľské práce na stavbe urgentu a nových operačných sál v banskobystrickej Rooseveltovej nemocnici.
„Naše problémy sa začali krachom Sibamacu. Z dlhu 135-tisíc eur sme dostali iba 28 percent. Sme malá firma s 15 ľuďmi. Nemali sme na výplaty. Museli sme sa zadlžiť v banke. Nevyhrabali sme sa odvtedy z problémov - a teraz Váhostav. Jazdíme na starých autách a nemáme peniaze na nové,“ hovorí Šepáková. V roku 2012 a 2013 vykonávali pre Váhostav dodávateľské práce na stavbe urgentu a nových operačných sál v banskobystrickej Rooseveltovej nemocnici. „Čiastka bola už splatná a stále nič. Jedna upomienka, druhá upomienka a nepomohlo. Nakoniec som dostala od nich odpoveď, že oni sa musia starať o nové zákazky,“ dodáva rozhorčená konateľka, ktorá netuší kedy a či jej vôbec vyplatia 15 % z dlžnej sumy.
Nitky vedú do daňových rajov
Transparency International s agentúrou Bisnode zostavili vlastnícku štruktúru Váhostavu. Zistili, že majitelia sú z Kostariky, Cypru a Nového Zélandu. „Vyrušuje nás hlavne to, že takýto veľký prijímateľ štátnych zákaziek má takú nejasnú štruktúru. Je tam podozrenie, že aj tie peniaze, ktoré má, vyťahuje cez schránkové firmy. Tým je veľmi ťažko dosledovateľné, či tie peniaze nevyvádza mimo toho a na úkor týchto malých dodávateľov, ktorí Váhostavu pomáhali podnikať štátne zákazky,“ tvrdí analytik Gabriel Šípoš.
Problémy s daňami
Majiteľ firmy z južného Slovenska chcel zostať v anonymite. „Mne dlhuje Váhostav 20-tisíc eur, čo nie je tak veľa, ale to preto, lebo sme si riziko ako firma rozložili a neobchodovali sme iba s nimi. Vrcholom situácie je, že my všetci musíme zaplatiť ešte aj DPH štátu z vystavených faktúr a Váhostav si to celé uplatnil. Čiže vďaka politike súčasných predstaviteľov štátu na čele so Smerom-SD si Váhostav daňovo uplatňuje DPH, pričom ja som tú DPH musel zaplatiť, aj keď mi ju Váhostav nezaplatil,“ hovorí.
Dostali pokutu 30-tisíc
Firma zo severu Slovenska stavala pre Váhostav diaľnice, zostali im dlžní 240-tisíc eur. „Daňový úrad mi kvôli neplateniu dal za Váhostav 30-tisíc eur. Chodil som po úradoch žobrať za splátkový kalendár. Myslím, že nám nebudú vyplácať tých 15 percent. Je dosť možné, že to urobia po piatich rokoch a pár dní pred tým, ako budú mať tú dlžnú sumu vyplatiť naraz, vyhlásia konkurz a nedostaneme nič,“ povedal nespokojný majiteľ.
Vyšetrovať budú elitní policajti
Premiér Robert Fico dal od Širokého Váhostavu ruky preč. Povedal, že v konaní tejto firmy vidí znaky kriminálneho správania. Prípad už má v rukách Generálna prokuratúra vyšetrovať to bude Národná kriminálna agentúra. Premiér zodpovednosť hodil na predchádzajúcu vládu Ivety Radičovej.
Smer vraj upozorňoval na riziká, ktoré mohli viest k reštrukturalizácii podnikov.
„Tieto riziká boli spojené predovšetkým s obrovským tlakom, ktorý začala vyvíjať
vláda Radičovej - predovšetkým minister dopravy Ján Fígeľ, na firmy, ktoré sa zúčastňovali na tendroch, pretože bol veľký záujem robiť politiku, že naša prvá vláda draho urobila diaľnice a že Radičovej vláda veľmi lacno,“ zhrnul Fico.
Fígeľa obvinil z toho, že zazmluvňovali firmy, ktoré ponúkali ceny nižšie o 59 percent, ako odhadovali štátni experti. „Ak niekto ide so zákazkou o 60 % nižšou, musí vedieť, že nebude platiť subdodávateľom,“ dodáva. Fígeľ oponuje, že o cenách nerokoval. "Premiér svojou kritikou priznáva, že za jeho prvej vlády sa ceny určovali politicky, nie súťažou, a že víťaz bol viac-menej dohodnutý,“ vyjadril sa.
Ficova vláda veriteľov Váhostavu neodškodní, no pripravuje sa balík opatrení,
ktoré by mali v budúcnosti situácii zabrániť. Na tendri sa bude môcť zúčastniť len subjekt, ktorý nie je v reštrukturalizácii, a DPH by mali podnikatelia platiť až potom, keď im budú zaplatené faktúry.