Podľa štúdie je na pultoch prevádzok čoraz menej domácich výrobkov. Podľa komory môžu za to hlavne prísne normy. Obchodné siete sa bránia a tvrdia, že predaj domácich tovarov podporujú a koniec koncov všetko je aj tak na samotnom zákazníkovi. Výrobcovia hovoria o opaku a bijú na poplach. Pokiaľ sa nebude predávať viac ich tovaru, o prácu môže prísť množstvo Slovákov!
Podiel slovenských potravín na pultoch tvorí len 40 % všetkých tovarov. Prieskum Potravinárskej komory rozpútal vojnu medzi obchodmi a dodávateľmi produktov. „Obchodné reťazce napriek zvýšenému záujmu spotrebiteľov o slovenské potraviny im neposkytujú adekvátny priestor. To, čo nie je vystavené na pulte, spotrebiteľ kúpiť nemôže,“ vysvetlil Daniel Poturnay z komory. „Máme jedny z najdrahších energií, rovnako vysoké daňové a odvodové zaťaženie, jednu z najvyšších DPH v rámci EÚ. Všetky zvýšené náklady sa odzrkadľujú v cene potravín. Pokiaľ ide o kvalitu, výrobcovia potravín produkujú potraviny vo vysokej kvalite,“ povedal Poturnay.
Hrozí prepúšťanie
Klesajúca tendencia počtu našich vlastných výrobkov nemá vplyv iba na veľké domáce spoločnosti a ich zisk. Toho najhoršieho sa obáva Stanislav Voskár, predseda Slovenského mliekarenského zväzu. „S výsledkami prieskumu súhlasím. Dokonca nám vychádzajú hrozivejšie čísla. Je to otázka umiestňovania slovenských výrobkov na pultoch a spotrebiteľských cien, ktoré vytvárajú reťazce,“ povedal Voskár. „Najprv to pocítia dodávatelia. Bude sa znižovať počet dojníc, chovov a celkovej produkcie mlieka. Môže to nakoniec vyústiť aj do prepúšťania zamestnancov,“ uzavrel Voskár, ktorého doplnil Pavol Uhrin zo spoločnosti Novofruct. „V tomto roku sme stratili na pultoch desať pozícií a získali päť nových v jednom reťazci. Nedá sa hovoriť o nezáujme o náš tovar, problémom sú obchodné podmienky a ceny. Ponuky zo zahraničia sú často z rôznych dôvodov pre odberateľov výhodnejšie a aby reťazce ustáli konkurenciu medzi sebou, robia priestor na pultoch pre lacnejší tovar,“ povedal Uhrin.
Obchody nesúhlasia
Výsledky prieskumu naštvali obchody, ktoré ho považujú za nedostatočný. „Tento prieskum je zavádzajúci a skresľujúci, keďže zahŕňa rôzne typy obchodných prevádzok bez ohľadu na ich veľkosť. Pre ekonomiku a zamestnanosť na Slovensku nie je podstatné hľadisko podielu slovenských potravín na celkovom sortimente v predajni, ale fakt, že absolútne množstvo predaných slovenských potravín v našich predajniach rastie,“ tvrdí Milan Kisztner zo Slovenskej aliancie moderného obchodu.
Najväčší pokles domácich potravín za posledných päť rokov
Odborníci: Rozhodujúcim kritériom je cena
Podľa analytika Marka Gábriša z ČSOB potraviny v tomto roku medziročne zlacneli. „Za prvé štyri mesiace v priemere o -1,4 %. Pre našinca je stále dôležitá najmä cena, a preto je možné, že rozhoduje ako kritérium aj pri výbere predajcov. Čoraz viac sa však u časti zákazníkov začína zvyšovať záujem aj o kvalitnejšie druhy potravín. Kvalita je však ťažko merateľná a je skôr na subjektívnom hodnotení domácností. Problémom je aj to, že trh v EÚ je ovplyvnený aj masívnymi dotáciami v rôznych členských krajinách EÚ,“ vysvetlil. Jeho slová potvrdil aj analytik obchodu Ľubomír Drahovský. „V prvom rade si treba uvedomiť základnú vec - ľudia chcú nakupovať lacno. Pokiaľ však slovenské výrobky, akokoľvek kvalitné by boli, nebudú schopné cenovo konkurovať tým dovezeným, nemôžeme očakávať, že ich predaj stúpne. Len čo budú cenovo a kvalitatívne zaujímavejšie, obchodníci ich kľudne budú mať na pultoch aj 80 percent,“ povedal odborník.
Reťazce sa bránia: Slováci domáce tovary kupujú
1. Myslíte si, že je podiel slovenských výrobkov u vás dostatočný?
2. Majú zákazníci o slovenské výrobky záujem?
3. O ktoré výrobky je u vás najväčší záujem?
Lidl
1. Nepoznáme metodiku, na ktorej základe bol spomenutý prieskum realizovaný, a preto sa k nemu nedokážeme bližšie vyjadrovať.
2. Geografické hľadisko nezohráva pri výbere našich dodávateľov žiadnu úlohu. Vyberáme ich podľa troch kritérií: kvalita, cena a schopnosť dodávať nami požadované množstvá.
3. Neodpovedali.
COOP Jednota
1. Snažíme sa o zvyšovanie podielu slovenských potravín, ktoré sú v súčasnosti na úrovni 68 - 74 %, v závislosti od regiónu.
2. Zákazník má záujem o slovenské výrobky. Viac ho zaujíma pôvod aj zloženie. Vzhľadom na obmedzenú kúpnu silu je však podstatným faktorom aj cena, o čom svedčí aj jeho záujem o nákup tovaru v diskontných reťazcoch.
3. Ide o chlieb, pečivo, mlieko a mliečne výrobky, mäso a mäsové výrobky, ovocie a zeleninu, cukor, nealko nápoje, cukrovinky, toaletný papier.
Tesco
1. Slovenskí dodávatelia sú pre Tesco najvýznamnejší obchodní partneri, takmer polovicu tržieb Tesca za potraviny tvorí práve produkcia slovenských výrobcov. V kategóriách, v ktorých sú slovenskí potravinári a pestovatelia silní, má ich produkcia veľmi vysoké zastúpenie na tržbách - teda tovar sa teší záujmu zákazníkov. V ponuke Tesca sú slovenskí dodávatelia silní napríklad v kategóriách hydina, víno, mliečne výrobky, zemiaky.
2. Podiel slovenskej produkcie na celkovom obrate z predaja potravín prináša presnejšie informácie o správaní zákazníkov a údaje majú vyššiu výpovednú hodnotu. Hovoria totiž o reálnom ekonomickom správaní zákazníkov - napríklad, koľko peňazí utratia za kúpu slovenských výrobkov.
3. V ponuke Tesca sú slovenskí dodávatelia silní napríklad v kategóriách hydina, víno, mliečne výrobky, zemiaky.
Metro
1. Máme v ponuke 35-tisíc tovarových položiek, čo je výrazne viac ako pri reťazcoch s menšou predajnou plochou. Vzhľadom na šírku sortimentu tak pri prepočte na percentá môže vyjsť nižší podiel domácich výrobkov, hoci fyzicky ich môže byť v ponuke viac ako v iných predajniach.
2. Tým, ktorí vyhľadávajú výrobky slovenského pôvodu, sa snažíme vychádzať v ústrety, či už formou značenia, alebo vystavenia tovaru, aby si každý našiel to svoje.
3. Z hľadiska jednotlivých produktových skupín výrazne dominujú predaje domácich výrobkov napríklad v kategórii zemiakov, hydiny, vín, piva či cukrovarníckych výrobkov - kde sa tovar slovenského pôvodu podieľa na celkových tržbách 60 až 80 %.
Kaufland
1. Metodiku PKS, resp. GfK nepoznáme, podľa zákonnej metodiky je podiel slovenských výrobkov v Kauflande 53,8 %, čo je nárast oproti predchádzajúcemu obdobiu o 3,7 %. Sme širokosortimentný predajca potravín a ponúkame viac slovenských výrobkov ako siete, ktoré síce vykazujú ich vyšší percentuálny podiel, ale na užšom sortimente s menším počtom slovenských výrobkov.
2. Neodpovedali.
3. Neodpovedali.
Billa a CBA na otázky neodpovedali.