Podľa informácií Róberta Jurču zo spoločnosti Vysudime.sk sa každý deň hlásia noví záujemcovia o odškodné. Jedným z nich je aj Matej Hasul (27), ktorý má pre šéfov automobilky jasný odkaz: Berte si auto a vráťte mi peniaze! Rovnako ako stovky ďalších zákazníkov na celom svete, aj on sa cíti podvedený. Zaplatil za auto priateľské k životnému prostrediu, to však uvádzané emisné limity nespĺňajú.
Koncern Volkswagen sa stal terčom kritiky a súdnych žalôb po tom, ako sa prevalilo, že vozidlá, ktoré predával ako ekologické, spĺňali emisné kvóty vďaka finte pri testovaní. Po USA, Nemecku a Japonsku žiadajú vrátiť svoje peniaze aj zákaznícki zo Slovenska. Podľa informácií technického konzultanta spoločnosti Vysudime.sk Róberta Jurču (36) sú ich už stovky. Medzi nimi aj Matej Hasul (27) zo Sniny, ktorý chce VW vrátiť auto a vypýtať si peniaze. „Mám pocit oklamaného zákazníka. Kupoval som si auto VW Touran práve preto, lebo ma zaujal ekologicky v pomere k výkonu. Chcel som niečo urobiť pre životné prostredie, pretože mi budúcnosť nie je ľahostajná. V čom všetkom okrem emisií ma ešte podviedli? Nech si to auto berú a vrátia mi peniaze,“ hovorí rozčarovane šofér z povolania, ktorý má v pláne kúpiť si auto od inej spoločnosti. Na aute od Volkswagenu jazdí Matej už niekoľko rokov a skutočnosť, že si kupoval ekologické vozidlo, bola pri rozhodovaní rozhodujúca.
Automobilka priznáva, že motory s obsahom 1,6 L nebude možné opraviť formou upgrade kalibračného systému. „Pri daných motoroch to vyzerá, že kalibračný update neodstráni podstatu stavu. Zachytili sme informácie, že Volkswagen uvažuje o odkúpení daných vozidiel s ponukou výhodného zakúpenia nového vozidla. Osobne si myslím, že uvedené nie je primeraným odškodnením a robíme kroky, ktoré ochránia práva našich klientov,“ tvrdí Róbert Jurča. Podľa informácií právneho konzultanta Michala Ďurinu sa so žiadosťou o vrátenie peňazí na Volkswagen zo Slovenska obracajú stovky ľudí a čísla narastajú každý deň.
Ponúkne automobilka nové za staré?
Koncern Volkswagen v rámci zvolávacej akcie na 2,4 milióna vozidiel so zmanipulovaným softvérom v Nemecku uvažuje aj o prémii pri výmene starého auta za nové. Ako sa agentúra DPA dozvedela od nemenovaných zdrojov z koncernu, cena za odkúpenie starého auta v kombinácii s dodatočnou výhodnou cenovou ponukou na nové sa dotkne predovšetkým 1,6-litrového dieselového motora, kde nebude stačiť aktualizácia softvéru. Náprava bude vyžadovať výrazný zásah do technológie motora, čo by znamenalo vyššie náklady na montážne dielce a viac odpracovaných hodín mechanikov. Nie je jasné, či VW bude musieť rovnakú ponuku predložiť všetkým svojim zákazníkom, alebo ju môže obmedziť len na určité motory a ročníky. Teoreticky by potom koncern mohol staršie autá predať mimo EÚ, napríklad v Turecku alebo v Afrike. Do šrotovacieho lisu by sa dostali len veľmi staré exempláre.