Nesrovnal pred voľbami slubovaľ vyriešiť problém s Hlavnou stanicou: Kedy sa toho Bratislavčania dočkajú?!
20. 1. 2016, 15:00 (aktualizované: 30. 4. 2021, 15:47)

Zdroj: Majo Peiger
Kedy už budeme mať novú Hlavnú stanicu? Takúto otázku si kladie azda každý Bratislavčan.
Vstupná brána do našej metropoly je v katastrofálnom stave a spoločnosť Transprojekt, ktorá má novú stanicu vybudovať, má podľa zmluvy s mestom čas už len do konca roka. Primátor Ivo Nesrovnal (51) pred voľbami sľuboval, že problém s Hlavnou stanicou vyrieši a vypovedá s investorom zmluvu. To však neurobil a nedošlo ani k žiadnej dohode. Nový Čas zistil, že môže čeliť ďalšiemu problému, ktorý riešenie stanice oddiali o 40 rokov. Vtedy už bude deduško.
Jediné pozitívne zmeny týkajúce sa Hlavnej stanice sa zatiaľ udiali len na Predstaničnom námestí, na ktorého revitalizáciu dalo mesto 200 000 €. Najväčšou brzdou, ktorá bráni vybudovaniu samotnej stanice, je podľa mediálnej zástupkyne investora Márie Adamovej to, že mesto doteraz neschválilo Dodatok k Zmluve o budúcej kúpnej zmluve. Ten tvorili spoločne zástupcovia investora aj magistrátu a mal jasne zadefinovať jednotlivé fázy realizácie projektu a ich spôsob preberania zo strany mesta. „Investor nebol dodnes oficiálne informovaný o konkrétnych prekážkach, ktoré by bránili tento Dodatok uzavrieť,“ hovorí Adamová. Primátor sa odvoláva na to, že uzatvorenie dodatku už poslanci odmietli. Bolo to však ešte predchádzajúce zastupiteľstvo. Vtedajším poslancom sa nepáčilo, že investor si chce predĺžiť termín dokončenia projektu.
Projekt stanice je pripravený
Podľa Adamovej investor čaká už len na súčinnosť mesta. „Je plne pripravený aj na variant, keď si bude musieť chrániť doterajšie vynaložené investície,“ priznáva. Znamená to, že Transprojekt zvažuje žalobu, ktorou sa bude snažiť od mesta vysúdiť už investovaných 16 000 000 €. Primátor Ivo Nesrovnal prehlasuje, že v prípade, že investor projekt nepostaví, mesto vyhlási novú medzinárodnú súťaž. To ale nič nerieši. Transprojekt má totiž so ŽSR zmluvu o prenájme pozemkov železníc do roka 2056 a ďalšie strategicky dôležité pozemky na stanici vo svojom vlastníctve.
„Územie bude zaťažené súdnym sporom a vlastníctvo a vzťahy k pozemkom vylučujú, že by tam bol realizovaný projekt v podobnom rozsahu,“ vysvetľuje Adamová. Prípadný vysúťažený investor si teda dobre rozmyslí, či sa za takýchto podmienok pustí do projektu výstavby novej stanice. Oslovili sme aj mesto, to stále trvá na tom, že vyhlásia medzinárodnú súťaž. Hrozí teda, že do 40 rokov žiadna komplexná vlaková stanica v Bratislave stáť nebude. V čase, keď zmluva so ŽSR vyprší, bude mať terajší primátor Nesrovnal na chrbte už 9 krížikov.
Čo sa má vybudovať?
- cesty a terminál MHD
- nová trať elektricky pod úrovňou terénu
- podchod pre peších pod Šancovou ulicou
- nadchod pre peších nad Pražskou ulicou
- staničná hala a prístupová hala k nástupištiam
- fasáda starej budovy železničnej stanice
- úpravy v okolí Múzea dopravy
- železničný most, perón a koľajisko
Autor: © Nový Čas