O detailoch projektu porozprával Novému Času líder spoločnosti Hyperloop Transportation Technologies Dirk Ahlborn. Supervlak je podľa jeho slov desaťkrát bezpečnejší ako lietadlo a na Slovensko by priniesol nové pracovné miesta.
Minulú stredu ste podpísali s ministrom hospodárstva Vazilom Hudákom memorandum. Čo bude nasledovať?
Ďalším krokom po podpísaní memoranda je, že budeme definovať najlepšie umiestnenie, rovnako ako aj náklady na počiatočný lokálny projekt s víziou neskoršieho prepojenia s Viedňou a s Budapešťou. Prvá fáza v Bratislave by mohla byť dokončená do roka 2020 s nákladmi zhruba 180 - 270 miliónov eur. Cenu cestovných lístkov ešte nepoznáme. Bolo by však zaujímavé preskúmať aj prepojenie s Českom a s Poľskom.
Ako by preprava mala vyzerať?
Máme niekoľko kapsúl poháňaných slnečnou energiou pre biznis triedu, do ktorých sa zmestí zhruba po 28 osôb. V ekonomickej triede je kapacita jednej kapsuly okolo dvojnásobku. Prevážať sa môže aj tovar. Všeobecne je systém založený na pylónoch, to znamená, že je nad zemou. V niektorých oblastiach však môže ísť aj pod zemou či v tuneli. Ak plánujete takúto trasu, snažíte sa ju naprojektovať čo najrovnejšie, aby vlak mohol dosiahnuť čo najvyššiu rýchlosť.
V čom je tento projekt prínosný?
Ide o zelený projekt. Využíva alternatívne zdroje energie na produkovanie väčšieho množstva energie, ktorá je potrebná na jeho fungovanie, preto má veľmi nízke prevádzkové náklady. Projekt teda môže byť ziskový v krátkom čase.
Je Hyperloop bezpečný pre každého?
Áno, dokonca je desaťkrát bezpečnejší ako lietadlo. Necítite rýchlosť, rovnako, ako keď napríklad letíte do Ameriky rýchlosťou 1 000 km/h. Cítite len zrýchľovanie a spomaľovanie. Je pre nás dôležité vybudovať systém, ktorý môže využiť každý, či už dvojročné dieťa, alebo 80-ročný človek.
Ako ovplyvní supervlak život obyvateľov Bratislavy či Košíc?
Spojenie s Košicami je zaujímavé. Všetko však ukáže analýza, ktorá bude prebiehať na lokálnej báze.
Prinesie budovanie Hyperloopu na Slovensko nové pracovné miesta?
Áno. Slovensko má bohaté skúsenosti s automobilovým priemyslom a v iných oblastiach, takže som si istý, že veľa častí projektu by mohlo byť vyrobených práve tu. Chceme spolupracovať so slovenskými a s inými európskymi start-upmi a technologickými spoločnosťami na pokračovaní v rozvoji technológie.
Ako ste trávili pobyt na Slovensku?
Pobyt u vás som si naozaj užil. Bol som tu tri dni, program organizovalo ministerstvo. Stretol som množstvo politikov, ktorí sa snažia posunúť krajinu na čelo v inováciách, vďaka čomu môžu na Slovensko priniesť pracovné miesta. Bolo veľmi inšpirujúce stretnúť toľko ľudí, najmä mladšej generácie, ktorí chcú zmenu v ich krajine. Stretol som sa aj s podnikateľmi, výskumníkmi, so školami či startupovými komunitami.
Príde na Slovensko aj Elon Musk?
Pán Musk je osoba, ktorá odprezentovala pôvodnú ideu, ale potom povedal, že je príliš zaneprázdnený s Teslou a so SpaceX, takže nie je priamo s firmou.
Prečo ste si vybrali práve našu krajinu?
Slovensko je veľmi pokrokové v automobilovom priemysle a energetike. Dlhé roky bolo na čele inovácií v doprave. V súvislosti s vládou si myslím, že chce zo Slovenska spraviť technologického lídra zakladajúceho si na inováciách. Zvlášť mladí politici a ministerstvo hospodárstva chcú posunúť krajinu vpred.
Supervlak by v Bratislave zlacnel byty
Daniela Danihel Rážová, majiteľka Bond Reality
„Keby sa tento projekt stal realitou, malo by to zásadný vplyv. Veľká časť klientov, ktorí si v Bratislave hľadajú byty, sú práve z východu. V momente, keď by neboli nútení si kupovať nehnuteľnosť, ale iba dochádzať do práce, by sa dopyt mohol výrazne stlačiť dole. Tým by aj ceny išli dole. Čo sa týka východu, možno by sa práve tam začalo investovať, zvýšil by sa dopyt a ceny by vzrástli.“