Odporučila preto prijať opatrenia na zlepšenie a zefektívnenie fungovania cudzineckej polície.
"Zistenia jasne ukazujú, že systém súčasného fungovania oddelení cudzineckej polície môže viesť k porušovaniu základných práv žiadateľov a princípov dobrej verejnej správy. Slovenská republika ako členský štát Európskej únie by im mala garantovať úroveň služieb, aká sa vyžaduje od demokratického a právneho štátu," konštatuje Patakyová, ktorá na zistené nedostatky upozornila zodpovedné orgány, teda Ministerstvo vnútra SR a Úrad hraničnej a cudzineckej polície.
Z terénneho preskúmavania a dotazníkových odpovedí vyplýva, že len v ojedinelých prípadoch mali zamestnanci cudzineckej polície ochotu a schopnosť komunikovať v inom ako slovenskom jazyku. Týkalo sa to ako osobného kontaktu na úrade, tak aj elektronickej a telefonickej komunikácie. Na rovnakú situáciu upozorňuje ombudsmanka aj v prípade informácií na úradných tabuliach, na webových stránkach či na navigačných tabuliach oddelení cudzineckej polície. "Používanie cudzieho jazyka na základnej dorozumievacej úrovni by malo predstavovať štandard pri práci s cudzincami," poznamenala Patakyová.
Za problematické považuje tiež nedostatočné personálne obsadenie úradov cudzineckej polície v oblastiach, kde je nápor žiadateľov najvyšší. Okrem navýšenia kapacít navrhuje ombudsmanka vypracovať analýzu príčin nezáujmu o prácu na úradoch cudzineckej polície a prijať stratégiu, ktorá by personálny nedostatok odstránila. Zmeniť by sa mal podľa nej zároveň aj rozsah úradných hodín, ktorý je stanovený fixne a nereflektuje obdobie nárastu počtu žiadostí.
Za neakceptovateľnú a neprípustnú považuje verejná ochrankyňa práv formu neformálneho poradovníka v dôsledku obmedzení elektronického systému a on-line komunikácie. V tomto smere však reflektuje zaobstaranie nového objednávacieho systému.
Odporúčania sa týkajú aj úpravy pravidiel, aby sa informácie o stave žiadostí mohli poskytnúť žiadateľom aj telefonicky po overení ich identity. Prieskum totiž poukázal na to, že pre nápor žiadateľov sa vyskytol problém s poskytovaním informácií o stave žiadostí, ak bol spis presunutý na menej vyťažený úrad. Informácie zo spisu je pritom možné získať len osobne na danom úrade, pričom v niektorých prípadoch boli spisy presunuté na opačný koniec Slovenska.