Nie každému klientovi sa však páči, ak dostane mail, nech kontaktuje pobočku a potom sa ho pýtajú rôzne osobné údaje. Môže takto banka komunikovať a na čo všetko sa vás môže pýtať aj cez telefón? Ako sú chránené osobné údaje?
Čitateľa Nového Času prekvapil mail z jeho banky s prosbou, aby kontaktoval pobočku. UniCredit uvádza, že v zmysle Zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu musia banky aktualizovať osobné údaje klientov.
„Banka využíva rôzne spôsoby na overovanie a aktualizovanie údajov svojich klientov v súlade s platnou legislatívou. V prípade overovania klientskych údajov telefonickou cestou banka využíva heslo pre sekundárnu komunikáciu, ktoré si zvolil klient a je známe iba jemu a banke a hovor je nahrávaný,“ vysvetľuje Zuzana Ďuďáková z UniCredit Bank.
Ako dodáva, banka telefonicky ani písomne nikdy neoveruje prístupové heslá k službám elektronického bankovníctva ani PIN ku kartám. Údaje si rôznym spôsobom aktualizujú aj ostatné banky. „Spôsoby overovania sú rôzne, napríklad osobne v pobočke, telefonicky, prostredníctvom kanálov elektronického bankovníctva, e-mailu a podobne. Spôsob závisí aj od typu údajov, či ide o identifikačné údaje, údaje o plánovanej povahe a účele obchodného vzťahu alebo informácie týkajúce sa konkrétnych obchodov,“ vysvetlila postupy Anna Jamborová z ČSOB.
Banky klientov vyzývajú
Maroš Ovčarik, generálny riaditeľ Partners Investments
- Na takéto preverovanie má každá banka svoj systém, ako informácie získava a ako ich vyhodnocuje. Preto nie je nič zvláštne na tom, keď banka osloví svojich klientov s tým, že si chce informácie aktualizovať a splniť si tak zákonné povinnosti spôsobom, že vyzve vybraných klientov, aby kontaktovali pobočku banky. Nie každá banka však takto vyzýva svojich klientov a nedeje sa to v pravidelných intervaloch.
Telefonát s bankou
- zamestnanec banky si musí overiť vašu totožnosť
- využíva na to heslo, ktoré ste si na takúto komunikáciu zvolili, či rôzne otázky
- jedna z bánk na našom trhu využíva na identifikáciu aj hlasovú biometriu klienta
Banka si môže telefonicky overovať:
- aktuálnosť vášho trvalého bydliska, korešpodenčnej adresy
- aktuálnosť kontaktných údajov (tel. číslo, e-mail kontaktu)
- údaje o vašom zamestnaní
- využívané služby
- pohyby na účte a ich výšku (napr. váš plat)
Čo sa nemá pýtať
- prístupové heslá do internet bankingu a ďalších služieb elektronického bankovníctva
- PIN kódy ku kartám