Trabanty sú jeho veľkou vášňou už 11 rokov. Legendárne autíčko vyrábané v bývalej NDR učarovalo Máriovi (28) natoľko, že už od svojich 17 rokov ich rekonštruuje. „Moje prvé auto bol Trabant 601 modrej farby z roku 1980, ktorý mám dodnes. Prešiel kompletnou rekonštrukciou od základu. Túžil som však po staršom type, tak som si po troch rokoch dokúpil biely Trabant 601 z roku 1966,“ spomína.
Keď zbadal čokoľvek s motívom trabanta, či už hrnček, zapaľovač, starý prospekt, modely, hocičo, musel si to kúpiť. „Model 600 som veľmi túžil mať, len bolo takmer nemožné sa k nemu dostať. Raz som zbadal jediný inzerát, ktorý bol však už dva roky starý, ale pre istotu som odpísal. Už som na to aj zabudol, keď mi ten pán zavolal, či ešte mám záujem,“ hovorí o prekvapení.
Z troch jedno
Pre svojho miláčika si išiel až do Tekovských Lužian. „Po kúpe sme ho odložili pod prístrešok na 6 rokov, počas ktorých sme zháňali diely a odstrojili ho do posledného šroubíka,“ opisuje mravčiu prácu Mário. Práve diely boli najväčší problém, preto musel kúpiť ďalší vrak, z ktorých ich zobral. „Museli sme vymeniť aj také veci ako volant, nárazník, okrasné hliníkové lišty a podobne,“ krúti hlavou zanietený nadšenec, ktorého milovaný voz už má aj EČV.
„A hneď sme vyhrali svoj prvý pohár. Keď si predstavím, že ešte dva týždne predtým sme zakladali motor a už držím víťazný pohár v kategórii najkrajšie auto do roku 1965, doteraz mám z toho zimomriavky,“ hovorí pyšne. Lásku k trabantom zdôvodňuje jasne. „Bolo to malé autíčko, ktoré váži len 615 kilogramov, je z bakelitu, má dvojtaktný, vzduchom chladený motor, proste auto, na ktorom nemusím meniť pravidelne olej,“ dodáva.
Technické údaje
- rok výroby: 1963
- obsa h motora: 17kw
- zdvihový objem valcov: 595
- prevádzková hmotnosť: 620 kg
- priemerná spotreba: 6 l/100km