Ak systém ukáže zhodu v texte, je to relevantná informácia, že ide o plagiát?
Pri každom vyznačení treba ísť dôsledne na porovnávanie, čo to vyznačilo. Pretože systém vyhodí všetky slovné zhody - názvy miest a obcí, štátov, termíny ako napríklad spoločenská veda... A napríklad aj čestné vyhlásenie. Protokol originality obsahuje celý výpis všetkých zhodných miest. Iba škola a komisia má možnosť a povinnosť celý protokol, ktorý má desiatky strán, detailne prejsť a usúdiť, či ide o plagiát alebo ide o opakovanie verejne dostupnej štatistiky alebo napríklad názvu štátov. Takže percentá zhody ešte automaticky neznamenajú plagiát. Znamená to, že sa našla zhoda názvov, slov, viet, ktoré sa nachádzajú aj v nejakom inom texte.
Ako sa môže brániť autor záverečnej práce, ak systém ukáže vysokú percentuálnu zhodu?
Každý systém testu originality má v červenom políčku obrovskými písmenami napísané, že ho smie interpretovať a vyhodnocovať len škola. Publikácia Sociálna ochrana na Slovensku, autorka Iveta Radičová, ukázala dvojpercentnú zhodu, 98-percentnú originalitu. Test má skoro 300 strán. Každé jedno slovo, ktoré tam vyskočilo červeným, je v tom protokole. Čiže vy musíte prejsť celých tých 300 strán, všetky vyznačené miesta zhody, na vyhodnotenie, či je to plagiát, alebo originálna práca s korektnými citáciami.
Je v možnostiach školy preveriť každú jednu záverečnú prácu?
Určite áno. Môžem garantovať len to obdobie, za ktoré zodpovedám na PEVŠ na Fakulte masmédií za ostatné tri roky. Každú jednu záverečnú prácu a protokol originality, ktorý signalizuje vyššie percento zhody textov, vyhodnocuje etická komisia fakulty prv, než pripustí prácu k obhajobe. Ak práca nespĺňa kritériá originality z hľadiska korektných citácií, etická komisia predkladá návrh dekanke a tá rozhodne, či pripustí prácu k obhajobe. Takéto rozhodnutie som urobila pri tohtoročných štátniciach pri jednej desatine prác. Okrem toho záverečné práce neobhájila a štátne záverečné skúšky neurobila tretina študentov. Viete, každý trochu skúsený pedagóg na obhajobe vyhodnotí, či to dotyčný napísal sám. Ak vám však niekto iný napísal prácu, zostávame v kategórii dôvodného podozrenia, pretože to nevieme dokázať. Máme momentálne na krku tri žaloby od študentov, ktorým som odmietla podpísať dekrét o udelení titulu. Ide o práce, ktoré prešli obhajobou, zdedila som ich z obdobia, keď som nebola dekanka.
Na základe čoho ste sa rozhodli neuznať záverečné práce niektorých študentov?
Dôkladne som si pozrela protokoly originality a prišla som k záveru, že nespĺňajú kritériá. Odmietla som udeliť diplomy a požiadala som dotyčných, aby prepracovali svoje práce. Miesto toho som dostala elaborát z právnickej kancelárie na žalobu. Pretože zatiaľ nemáme v zákone možnosť vrátenia titulu v prípade porušenia kritérií, pokiaľ dané práce prejdú komisiou, vítam prípravu nového vysokoškolského zákona a pokračovanie v reforme z roku 2011, kde budú dané možnosti pre školu zastaviť takúto prácu aj v prípade, že prekĺzne cez komisiu. Je dôležité vytvoriť precedens, že sa to trpieť nebude. Ručím však tým dvom tretinám, ktoré urobili štátne záverečné skúšky na našej fakulte, že im tituly zostanú. Za tým si stojím.
Panuje názor, že takéto praktiky sú vecou skôr súkromných vysokých škôl. Je to naozaj tak?
Potom hoďme takto do Dunaja Oxford! Odmietam delenie, že súkromné školy to robia a verejné nie. To je lož. Pán Andrej Danko predsa robil prácu na Univerzite Mateja Bela, a to nie je súkromná univerzita. Rovnako z minulosti poznáme kauzy z inej verejnej vysokej školy.
Čo si myslíte o nedávnych vyjadreniach predsedu vlády Matoviča o spätnom odoberaní titulov? To ešte nebolo verejne známe, že aj on sám opisoval diplomovku.
Budem hovoriť predovšetkým o tých, ktorí prišli k titulu seriózne. Ospravedlňujem sa všetkým študentom a pedagógom, ktorí si zaslúžili svoje tituly poctivo a často veľmi ťažkou drinou. Máme v tejto krajine dosť zlodejov aj veľkého kalibru. To znamená, že ich potrestáme až vtedy, keď zistíme, či všetci ďalší obyvatelia nekradli? Jednoducho, kto poruší normy a zásady, má niesť trest. O tom niet pochybnosti. Nemôžem to rozmazávať spôsobom, že nepotrestám, kým nedolapím všetkých ostatných. Naopak, treba začať trestaním a vytvoriť precedens. V záujme dobrého mena by školy mali pristúpiť k prehodnoteniu v prípade, že sa u nich takýto problém vyskytol.
Ako ste vnímali obhajobu predsedu parlamentu Borisa Kollára, že nie je plagiátor, pričom si pomáhal dokladom zo štátneho antiplagiátorského systému. Podľa toho sa necelá štvrtina jeho diplomovej práce zhodovala s cudzími textami.
Rovnako ako Dankovu obhajobu. Nevidím tam žiadny rozdiel. Pretože na verejného činiteľa sa vzťahujú inak zákony na ochranu osobnosti ako na bežného človeka. To je definované aj v našom zákonodarstve aj na úrovni Európskeho súdneho dvora v rozhodnutiach, keď sa politici bránili zákonom na ochranu osobnosti. Verejný činiteľ musí zniesť väčšiu mieru kontroly a kritiky ako bežný občan.