Už pred dvomi rokmi čelil škandálu vtedajší predseda NR SR Andrej Danko, najnovšie aj terajší šéf parlamentu Boris Kollár, minister školstva Branislav Gröhling a, ako sa ukázalo, maslo na hlave má aj premiér Igor Matovič. Dekanka Fakulty masmédií Paneurópskej vysokej školy Iveta Radičová (63) v rozhovore pre Nový Čas Nedeľa na rovinu povedala, čo si myslí o plagiátorstve, o odoberaní titulov, a tiež ako by sa mali zachovať politici pri podozrení na plagiátorstvo.
Ako vnímali akademici kauzu plagiátorstva záverečných prác našich politikov?
Dôkaz, že to zasiahlo akademickú pôdu, je, že nielen ja ako dekanka, ale aj všetci moji kolegovia na Fakulte masmédií Paneurópskej vysokej školy sme si okamžite vytiahli protokoly o testoch originality. Pokiaľ sme ich my, vyššie ročníky, v súčasnosti nemali k dispozícii, požiadali sme český systém. Takže i ja osobne mám všetky protokoly originality s výsledkom 1 a 2 percentá zhody, kde používam zákony alebo štatistiky. Týka sa to všetkých dôležitých prác – habilitačnej aj viacerých podkladových monografií k mojej inauguračnej prednáške. Toto musím povedať na úvod, lebo inak čokoľvek poviem, by mohlo byť a priori spochybnené.
Plagiátorstvo vrhlo tieň na naše vysokoškolské školstvo. To nie je lichotivé. Čo s tým môže akademická obec robiť?
Pre koho to nie je lichotivé? Nie náhodou pre správanie sa toho, kto nahádzal všetkých do jedného vreca? Nehrajme hru, ktorá teraz niekomu vyhovuje, aby zakryl kauzu svojho koaličného partnera. A čo sa týka školstva: dostali sme sa do atmosféry možného bezdôvodného spochybnenia pozície titulov nielen študentov, ale aj pedagógov. Aby sme však mohli hodnotiť, museli sme začať od seba. Nech sa páči, kto chce, máme plne k dispozícii k nahliadnutiu testy originality tak, ako som ich ukázala vám. Nespochybňujem, že naše školstvo potrebuje zásadné zmeny. Myslím tým základné, stredné aj vysoké školstvo. Nezabúdajme, že to, ako prídu študenti pripravení na vysoké školy, má svojich predchodcov. Rovnako nezabúdajme, že porovnávanie úrovne nášho vzdelávania so svetom sa plnohodnotne začalo až po roku 1989. Odhalilo nerovnováhu, nižšiu kvalitu našich škôl v porovnaní so školami vo vyspelom svete.