ČÍTAJTE VIAC: Najväčšie problémy elektromobility, ktoré tak skoro nevyriešime
Autá, ktoré sú schopné jazdiť iba na elektriku musia podľa pravidiel EU počas jazdy do rýchlosti 20 km/h vydávať varovný zvuk. Dôvodom je, že zhruba do tejto rýchlosti sú elektrické autá extrémne tiché. Pri vyšších rýchlostiach už začína prevládať hluk odvaľovania pneumatík a aerodynamický hluk. Autá tiež musia vydávať varovný zvuk aj pri cúvaní (približne do rýchlosti 6 km/h). Škoda preto pri spojom systéme pristúpila k riešeniu, kedy do rýchlosti 25 km/h intenzita zvuku rastie a následne do dosiahnutia rýchlosti približne 30 km/h postupne klesá.
Prvým je Superb iV
Ako prvé dostávajú nový zvukový systém, nazvaný E-noise, plug-in hybridné modely Škoda Superb iV. Ukážka prezrádza, že zvuk napodobňuje spaľovací motor. Prevládajú v ňom hlbšie tóny a jeho frekvencia narastá so stúpajúcou rýchlosťou auta. Pri spomaľovaní zvuk naopak klesá, vďaka čomu môže chodec odhadnúť, či ide auto konštantnou rýchlosťou, spomaľuje, alebo naopak zrýchľuje. Zaujímavosťou je, že pri cúvaní zvuk má rovnaký charakter, je však v iných tónoch. Podľa názoru automobilky tak budú môcť chodci sluchom rozpoznať, že auto cúva.
Kam s ním?
Prvou úlohou bolo nájsť miesto, kam širokopásmový reproduktor uložený vo vodotesnej schránke umiestniť. „Legislatíva totiž vyžaduje, aby zvuk smeroval dopredu smerom k chodcom, takže moc možností na jeho umiestnenie nie je“ vysvetľuje Orendáš. „Zatiaľ čo zrakom vníma chodec iba malú časť dopravnej situácie, sluchom sa orientuje v širšom okolí,“ dodáva, prečo musí zvuk smerovať práve k chodcom. Nakoniec sa podarilo pre schránku reproduktora s vnútorným objemom približne jeden liter nájsť miesto pri pravom prednom kolese.
Zdroj: automania.cz