Prvý tender z niekoľkých, ktorý bude na hlavnú časť mýtneho systému, plánuje vyhlásiť na jeseň tohto roka. Nový mýtny systém by mal stáť celkovo do 350 miliónov eur na celé obdobie desiatich rokov. Reálne bude podľa Doležala možné spustiť nový systém až na jar 2024.
"Kľúčovú časť mýtneho systému, to jadro, chceme kúpiť ako dielo a prevádzkovať si ho sami," priblížil minister. Súčasný mýtny systém by mal podľa jeho slov za desať rokov vybrať 2 miliardy eur, bude to však stáť 1 miliardu eur. Nový mýtny systém by mal byť efektívnejší. "Máme ambíciu za podobné obdobie, za desať rokov, vybrať 2,5 miliardy eur s tým, že by nás to nemalo stáť viac ako 350 miliónov eur," vyčíslil.
Pôjde o niekoľko tendrov, a to na hlavný systém, zákaznícke služby a dohľadový systém. Doležal však nevylučuje, že súťaží bude ešte viac. Osobne by chcel, aby sa prvý tender spustil už v septembri. Ostatné súťaže by mali nasledovať v ďalších mesiacoch. Dodávateľa na základnú systémovú jednotku chcú mať vysúťaženého zhruba do 15 mesiacov. Nový systém by mal mať v sebe aj funkcionalitu European Electronic Toll Service (EETS), mal by tiež priniesť nové pracovné miesta v regiónoch.
Zmluva so súčasným prevádzkovateľom mýtneho systému SkyTollom je do konca roka 2022. "Pravdepodobne nestihneme vysúťažiť nový mýtny systém tak, aby nadväzoval na ukončenie pôvodného mýtneho systému," pripustil Doležal. Optimistický scenár spustenia nového mýtneho systému je v septembri 2023, realistický však podľa jeho slov až na jar 2024.
Bude sa tak podľa neho musieť pracovať s niekoľkými alternatívami. Buď nebude v tom období žiadny mýtny systém, čo však nie je cieľom, ďalšou alternatívou je tiež dohodnúť sa so SkyTollom, ale za jasných podmienok. Možnosťou, ktorú Doležal reálne pripúšťa, je nasadiť na nevyhnutný čas systém elektronických diaľničných známok aj na nákladnú dopravu. Predĺženie opcie so SkyTollom o päť rokov nepovažuje za reálne.
Súčasný mýtny systém bude v prevádzke ešte takmer dva roky. Aj ten by tak mali čakať ešte určité zmeny. Zahŕňajú zrušenie monitoringu ciest tretej triedy, to znamená spoplatnenie nulovou sadzbou. Tým by sa mal ušetriť 1 milión eur ročne. "Zároveň sme sa rozhodli optimalizovať niektoré úseky, to znamená, že v niektorých prípadoch predĺžiť monitorované úseky, čo môže priniesť autodopravcom zľavu až radovo okolo 4 %," dodal Doležal. Zdôraznil, že neplánuje valorizovať sadzby mýta najbližšie dva roky ani žiadne celoplošné spoplatnenie ciest druhej triedy.
Chce však spoplatniť niektoré obslužné intravilány, kde dochádza k úmyselnému obchádzaniu spoplatnenej diaľničnej siete. Ako príklad uviedol diaľnicu medzi Košicami a Prešovom. Iba v konkrétnych intravilánoch vybraných obcí sa má zaviesť spoplatnenie tak, aby sa nákladná doprava vrátila späť na diaľnice. "Tam, kde nie je možné využiť diaľničnú sieť, tam, samozrejme, nebudeme spoplatňovať intravilány," podotkol minister s tým, že úsekov nebude viac ako desať. Systémovo to tiež chce nastaviť tak, aby bola spoplatnená len tranzitujúca doprava a nedotklo sa to lokálnych obslužných nákladných prepravcov.