Diaľničiari dorábajú posledné metre protihlukovej steny a najvyťaženejší kamiónový dopravný úsek na Slovensku tak nebude nočnou morou pre pracujúcich. Dostať sa do práce z Kysúc smerom na Žilinu a Bratislavu totiž znamenalo pre mnohých aj dvoj- či trojhodinové čakanie v kolónach. Ustavičné meškanie do práce i školy ich donútilo zorganizovať niekoľko protestných blokád v Povine aj Radoli. Národná diaľničná spoločnosť zverejnila správu, podľa ktorej sa práce na diaľnici pomaly blížia k záveru.
„Diaľničný úsek odovzdáme motoristom do konca roka 2020,“ uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Dodala, že aktuálne sa na stavbe úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec dokončujú finálne vrstvy na telese diaľnice a montujú sa posledné metre protihlukových stien, ktoré sú hotové na 75 percent. Protihlukové steny budú mať po dokončení celkovú dĺžku 11 130 metrov. Na stavbe celé leto pracuje 250 cestárov, ktorí dokončujú protihlukové steny.
Po nich už len zahája práce na osadení zvislého a premenného dopravného značenia, namaľujú vodorovné dopravné značky a odskúšajú informačný systém diaľnice. V súčasnosti je v celom úseku D3 doprava vedená po cestách prvej triedy, ktoré využíva medzištátna preprava. Tranzit prechádza mestom Čadca a obcou Svrčinovec, čo znižuje plynulosť a rýchlosť dopravy, znehodnocuje životné prostredie nadmerným hlukom a znížená je aj bezpečnosť obyvateľov.
Sprejazdnenie D3 Čadca - Bukov - Svrčinovec je pre miestnych spásou. „Veľmi vítam, že sa sprevádzkuje ďalší úsek diaľnice, ale musím povedať, že problém sa definitívne vyrieši až po dostavbe ostatných úsekov, pretože očakávame, že sa teraz kolóny presunú z Čadce na križovatku v Radoli,“ povedal pre Nový Čas komunálny politik a aktivista Matej Fabšík (34).
Zorganizoval s ostatnými aktivistami už tri protestné blokády, na ktoré prišlo vždy okolo päťsto ľudí. Viacero z požiadaviek protesutjúcich bolo zapracovaných, upozorňuje však na skutočnosť, že stále nie sú platné stavebné povolenia na chýbajúce úseky a projektová dokumentácia sa rozbieha pomaly. Podľa neho v súvislosti s plánom obnovy by mali byť peniaze z eurofondov použité práve na diaľnicu na Kysuciach.
Práce na obchvate Čadce idú do finále
- Počet mostov: 19
- Dĺžka stavby: 5 673 m
- Križovatky: 2
- Protihlukové steny: 11 km
- Oplotenie: 6 km