Keďže krízová, resp. mimoriadna situácia sa neskončila a naďalej trvá, platia podobné pravidlá, ako v uplynulých mesiacoch pandémie. Upozorňuje na to Sociálna poisťovňa (SP). Nárok na pandemickú PN má každý nemocensky poistený občan, čiže zamestnanec, samostatne zárobkovo činná osoba (SZČO) alebo dobrovoľne poistená osoba, ktorým ošetrujúci lekár potvrdil dočasnú pracovnú neschopnosť z dôvodu karantény alebo izolácie.
"Ak sa poistenec vracia z rizikových krajín, je povinný absolvovať 10-dňovú domácu izoláciu," upozornil hovorca SP Peter Višváder. Na získanie dávky zo SP musí človek vyplniť formulár a registruje sa pri príchode z rizikovej krajiny. Následne musí kontaktovať svojho ošetrujúceho lekára telefonicky alebo e-mailom, ktorý vystaví potvrdenie o dočasnej PN z dôvodu karanténneho opatrenia alebo izolácie.
Doklady s telefónnym číslom poistenca lekár zašle SP, preto je potrebné, aby poistenec svoje telefónne číslo iniciatívne nahlásil lekárovi. "SP kontaktuje poistenca v karanténe a telefonicky s ním spíše žiadosť. V prípade, že poistenec neodovzdal telefónne číslo lekárovi, musí pobočku poisťovne kontaktovať sám. Zamestnanec by mal bezodkladne kontaktovať aj zamestnávateľa a informovať ho o tom, že je v karanténe," doplnil Višváder.
SP po podaní žiadosti o nemocenské vydá písomné rozhodnutie o nároku na túto dávku. Ak poistencovi nárok na nemocenské vznikne, následne začne poisťovňa vyplácať PN od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti, ktorá vznikla pre karanténu alebo izoláciu.