Hviezdam Zlatej masky však nie je čo závidieť, a to práve pre komplikované fungovanie v ich druhej koži. Ako sme sa dozvedeli, slovensko-česká verzia Zlatej masky využila kostýmy, ktoré boli v minulosti použité v Maďarsku. Maďari si ich aj sami vyrobili podľa návrhov kostýmovej a výtvarnej návrhárky Nóry Bujdosó, ktorá ich realizáciu koordinovala s viacerými budapeštianskymi dielňami.
„Na niektorých kostýmoch pracovalo aj deväť dielní naraz a jednotlivé diely sme prepravovali tam a späť po viacerých skúškach, kým konečný produkt zapadol do seba ako puzzle. V každej dielni pracovalo niekoľko profesionálov, dokopy minimálne 60 - 100 ľudí,“ povedala nám N. Bujdosó.
Robot z 3D tlače
Vyrobiť tucet masiek a kostýmov k nim prislúchajúcich bola doslova veda už len z dôvodu použitých materiálov. „Niektoré sme museli nakupovať v zahraničí - v USA, Anglicku, Nemecku, Číne či Rusku... Ide tu o bohatú škálu materiálov od kože, umelej kože cez hodváb, taft, tyl, latex až po silikón a rôzne syntetické materiály...“ vysvetlila nám N. Bujdosó a zdôraznila, že každá z masiek je detailne prepracovaná. „Pri niektorých sú použité aj špeciálne efekty, napríklad pri Robotovi či Pávovi. Tie majú LED efektové svetlá, ktoré sa dajú po pixeloch programovať a vytvárajú krásne svetelné obrazy.“
Použiť bolo treba niekoľko špeciálnych výrobných postupov. „Kostým Robota bol vyrobený pomocou 3D tlače. Pri výrobe niektorých častí kostýmu Páva, Krokouša a Chobotničky boli použité laserová rezačka a špeciálny spôsob lisovania.“ Práve tieto masky boli preto finančne najnáročnejšie, no ich ceny nám v televízii odmietli konkretizovať pre zmluvné podmienky.
Samozrejme, masky pri výkonoch, ktoré v nich predvádzajú účinkujúci, trpia. Ako je to s náhradnými dielmi? „Všetky masky sa vyrábajú z trvácnych materiálov a poškodia sa len pri nadmernom používaní, prípadne nehode. Pre takéto prípady máme nonstop mobilný rýchloservis,“ prezradila nám kostýmová návrhárka.
40 °C
Osobitnou kapitolou je takzvaný komfort súťažiacich, ktorých masky obmedzujú výraznejšie než v ktorejkoľvek inej televíznej šou. Navlečení do nich museli byť neraz doslova celé dni, nestačilo si ich dať len pred vystúpením na pódium. „Museli v nich skúšať tanečné čísla, natáčať klipy v exteriéroch, robiť rozhovory v zákulisí. Najdlhšie v nich boli počas dní, keď mali kamerové skúšky, keď už takmer na ostro išli aj tanečné čísla, a vyzliecť sa nemohli ani počas technických prestávok počas nastavovania kamier či svetiel.“
Súťažiaci sa pasovali aj s horúčavami, veď v maskách vyrobených z viacerých vrstiev bolo aj 40 °C. Účinkujúci mali okrem toho aj obmedzené videnie či pohyb a zle sa im dýchalo, takže od zdravotníčky museli dostávať kyslík. Najviac si to vraj vytrpela celebrita navlečená do masky Robota, ktorej robil problémy najmä pohyb, a trpel aj Páv, ktorého len samotné krídla vážili okolo 15 kilogramov. Maska Jednorožca mala zase veľmi ťažkú hlavu, súťažiaci v Bubákovi bol nemotorný, keďže objemnú masku mal pripevnenú na pleciach.
Kostyméri - psychológovia
Aby túto šou bez ujmy na zdraví prežili, boli počas nakrúcania neustále obskakovaní doslova zástupom kostymérov. „Máme veľmi zručný a flexibilný tím kostymérov, ktorí sa stretli už s rôznymi životnými situáciami. Okrem vysokej profesionality vo svojom odbore sú mnohokrát aj psychológmi. Vždy sú pri účinkujúcich ako osobní strážcovia a svojou prítomnosťou upokojujú a snažia sa im splniť ich požiadavky, aby sa cítili čo najkomfortnejšie v týchto výnimočných maskách a kostýmoch,“ tvrdí N. Bujdosó a pokračuje: „V mnohých prípadoch si to vyžaduje obojstrannú pokoru a empatiu. Prísun kyslíka, vetranie a vhodná teplota sú veľmi dôležité. Aby sa masky cítili komfortnejšie, zabezpečovali sme klimatizáciu, statické aj ručné ventilátory a vejáre. Na pľaci bol vytvorený zvlášť kontajner, v ktorom si aj počas natáčania celebrity mohli dať dole masku, nadýchať sa, napiť sa vody alebo oddýchnuť si.“ Klobúk dolu, ako sa zdá, táto šou je určená pre tie najodolnejšie celebrity, ktorých identitu sa budeme dozvedať týždeň po týždni.