Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
26.12.2020 01:00 | Správy | Zahraničné správy
Foto

Verili by ste? Elektrická kolobežka oslavuje 100 rokov, jazdili na nej mafiáni aj šľachtičná

Aj ulicami našich miest uháňajú nadšení jazdci na elektrických kolobežkách.

Na prvý pohľad nový trend, v skutočnosti však očarenie elektrickými dopravnými prostriedkami trvá už vyše sto rokov. Verili by ste? Jazdili na nich sufražetky, poštári i mafiáni a, samozrejme, i viaceré známe tváre. Kolobežky a bicykle idú spolu ruka v ruke už vyše dve storočia. Písal sa rok 1817, keď si po prvý raz vyskúšal nemecký vynálezca barón Karl von Drais stroj, ktorý mal raz a navždy zmeniť spôsob osobnej dopravy.

Fotogaléria
8
fotiek v galérii

Jeho vynález sa stal čoskoro známym pod názvom velocipéd. Po prvý raz vyskúšal tento drevený bezpedálový dopravný prostriedok s dvoma kolesami a ľudským pohonom 12. júna 1817. Po najlepšej ceste v okolí prešiel neuveriteľných 7 kilometrov. Trvalo mu to zhruba hodinu. Novinka sa čoskoro stala populárnou. Prvé verzie bicykla dostali vylepšenie vo forme pedálov, ktoré poháňali zadné kolesá, aj keď spočiatku bez reťaze. Na cestách sa tiež objavili trojkolky a prvé kolobežky.

Rovnako dlho netrvalo, kým úrady vydali prvé zákazy týkajúce sa používania bicyklov a im podobných výstredností. Zatiaľ čo tieto dopravné prostriedky boli príliš nevypočitateľné na cestách plných koní a kočov, na chodníkoch svojou privysokou rýchlosťou ohrozovali chodcov. Zdá sa vám to povedomé? Áno, tieto problémy riešili chodci už pred dvesto rokmi.

 

Bez batérie to nepôjde

Prelom v osobnej doprave nastal len o niekoľko desaťročí neskôr, keď sa 19. storočie schyľovalo k svojmu koncu. Vtedy si dal Ogden Bolton Jr. patentovať v USA bicykel poháňaný batériou. Písal sa rok 1895, keď bol jeho vynález úspešne zapísaný. Masová výroba elektrických bicyklov a s nimi i kolobežiek sa mohla začať.

Prvé sa objavili pod názvom Motoped, neskôr známe ako Autoped. Na prelome storočí bolo jazdenie na nich riadnym dobrodružstvom už len z toho dôvodu, že motorizovaná cestná premávka nebola prakticky vôbec regulovaná. V časoch pred vynálezom semaforov či zákazu alkoholu za volantom tak bola každá jazda plná adrenalínu.

Automobil bol, samozrejme, zatiaľ drahou novinkou, ktorú si mohli dovoliť iba majetnejší, navyše pre rýchly presun po meste boli vhodnejšie menšie prostriedky. To jasne pociťovali hlavne obyvatelia preplnených amerických metropol.

Za vznik skutočnej elektrickej kolobežky môžeme vďačiť vynálezcovi Arthurovi H. C. Gibsonovi za výraznej pomoci Josepha F. Merkela, ktorý už od prelomu storočí navrhoval tzv. lietajúce Merkelove motocykle. Po úspešnom patente 25. júla 1916 naplno rozbehla v newyorskom Queense firma Autoped Company of America výrobu elektrických kolobežiek. Tie bolo možné poskladať a pohon bol vyriešený batériou pri prednom kolese.

Autoped nebol jedinou firmou, čoskoro sa pridali aj ABC Motorcycles s kolobežkou pod názvom Skootamota, ktorá dosahovala maximálnu rýchlosť 24 km/h. Známa bola aj firma The Globster Aircraft Company či Unibus, ktorý svoju elektrickú kolobežku propagoval ako „auto na dvoch kolesách“.

„Šialená výstrednosť“ na cestách

Tlač reagovala na novinku na cestách s istými obavami. Preháňanie sa na elektrickej kolobežke sa mnohým zdalo ako šialená výstrednosť. Autoped mal však dobrý marketing a budúcich zákazníkov oslovoval vďaka možnosti rýchlych presunov na krátke vzdialenosti. Navyše sa netajil tým, že je vhodný nielen pre mužov, ale aj pre dámy, hoci len na každodenné nákupy.

Otvoriť galériu

Rovnako sa zdôrazňovalo, že pomôže pri práci, napríklad lekárom na ceste za pacientmi, služobníctvu, keď musí niečo narýchlo vybaviť, obchodníkom, starším deťom, pri každodenných cestách do práce alebo pri doručovaní zásielok. A skutočne, napríklad poštári v New Yorku elektrické kolobežky využívali s veľkou obľubou. Na kolobežkách v uliciach dohliadali na bezpečnosť aj policajti, ktorým obdobne konkurovali početní členovia newyorských gangov.

pokračovanie
Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Andrea Kvintová, Nový Čas Nedeľa

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Poľadovica v Bratislave.
Výstrahy pre dva kraje, vodiči by mali byť extra opatrní: TU hrozí poľadovica!
Ilustračné foto
Mimoriadna situácia na D1: V noci uzavrú dva dôležité úseky!
Že mu nebolo hanby spraviť niečo také (ilustračné foto)
Policajt obvinený z prijatia úplatku: Zvrat v prípade!
Bývalé sídlo Ústavu pamäti národa na Námestí SNP v Bratislave
Nežná revolúcia je kľúčovou udalosťou 20. storočia: Ústav pamäti národa vystríha pred súčasnou hrozbou!
Talky so Šlacim: psychologička Dominika Neprašová
Perfekcionizmus vám môže prerásť cez hlavu: Ak sa nechcete zblázniť, POZOR na toto!
 Pripomíname si už 31. výročie Nežnej revolúcie.
Mimoparlamentné strany si pripomínajú Nežnú revolúciu! Veľká kritika vlády: Tieto kroky ohrozujú demokraciu
Ilustračná fotografia.
Slovensko oplakáva stratu významnej osobnosti: Zomrel oceňovaný vedec!
Bratislavský hrad
Hlavné mesto si pripomína výročie Nežnej revolúcie: Aha, čo sa stane s Bratislavským hradom!
Čím sa môžete nakaziť vo vírivke?
Aby sa relax vo vírivke nepremenil na horor: Infekcie, vyrážky či nebezpečné PARAZITY! Ako sa chrániť?
Na snímke Erling Haaland (Manchester).
Foto
Haaland má na stole novú zmluvu! Je tu však jeden háčik: Odíde z Man City?
Sekera, ktorú pod vplyvom lysohlávok použil, nebola práve najostrejšia.
Ďalší mŕtvy človek po zásahu slovenskej polície: TOTO sa udialo tesne predtým, než podozrivý zomrel!
Polícia (ilustračné foto).
FotoVáš Tip
Šofér na R1 prekročil rýchlosť, zastavili ho policajti: Keď zistili, čo sa deje v aute, okamžite zapínali majáky!