ČÍTAJTE VIAC: Vyvinuli úplne novú manuálnu prevodovku! Dokáže neuveriteľné veci a šetrí spotrebu
K automatickej prevodovke inklinuje skôr mladšia generácia, tí starší majú pochybnosti o spoľahlivosti. Problémy sa zväčša vyskytujú pri kúpe jazdeného auta, ktorého majiteľ zanedbal starostlivosť. Častým problémom je však aj nesprávne používanie automatickej prevodovky. Aby ste predišli problémom, odporúčame dodržiavať niekoľko jednoduchých zásad, vďaka ktorým môžete ušetriť peniaze a hlavne automatickú prevodovku.
Vyraďovanie na N pri jazde z kopca
Hlavným dôvodom vyraďovania je úspora paliva. Niekedy to môže byť zbytočné, pretože pri brzdení motorom zvyknú moderné automobily dodávku paliva úplne odstaviť. To znamená, že spotreba je nulová. Neuškodí ani náhľad do príručky k vozidlu a overiť si, či vaše vozidlo nedisponuje režimom „plachtenia“. Tento režim vyraďuje prevodový stupeň pri jazde z kopca automaticky. Hlavným dôvodom, prečo manuálne nevyraďovať do polohy N, je namáhanie prevodovej sústavy. Voličom prevodovky medzi polohami P,R,N a D by sme mali pohybovať iba počas státia.
Radenie spiatočky pred zastavením vozidla
Pri radení spiatočky je dôležité postupovať tak, ako pri manuálnej prevodovke. Pred zmenou stupňa je potrebné s vozidlom úplne zastaviť. Až vtedy sa zastaví súkolie, brzdiace pásy v prevodovke sa „zakusnú“ do stojacích bubnov a spojka sa zopne bez trenia. Nedodržaním tohto postupu bude vznikať nadmerné trenie, ktoré môže viesť k skorému zlyhaniu prevodovky.
Radenie z N do D pri vysokých otáčkach
Niektorí vodiči majú potrebu si zvyšovať sebavedomie a na semaforoch praktizujú rýchle štarty s cieľom upútať pozornosť. Táto skupina vodičov má ešte v čerstvej pamäti počítačové hry, kde sa zvyklo vytočiť motor do vysokých otáčok a následne došlo k zaradeniu do polohy D. Efekt zrýchlenia je v počítačovej hre úplne rovnaký ako v reálnom živote. Videohra však neráta s opotrebovaním prevodovky. Už vyššie spomínané brzdiace pásy a spojky budú opäť trpieť najviac, pretože na prenos tak veľkých síl nie sú stavané.
Ak chcete čo najrýchlejšie vyštartovať, existuje ešte jeden spôsob, ktorý je stále dosť nešetrný, ale namáhanie sústavy je podstatne menšie. Hydrodynamický menič krútiaceho momentu má tri hlavné časti – Prvou časťou je rotor, ten sa otáča s motorom. Druhá časť mení smer prúdenia oleja a tretia je turbína, ktorá sa otáča s prevodovkou. Z toho vyplýva, že hneď ako vytočíte motor bez zaradeného stupňa, rotor sa roztočí, ale turbína ostane na mieste, čo vytvára tlak.
Pokiaľ teda chcete rýchlo vyštartovať, je lepšie ľavou nohou zošliapnuť brzdu, zaradiť D, pravou nohou pridať plyn a následne uvoľniť brzdu. Zabrať dostane hydrodynamický menič, ktorý však namáhanie znáša podstatne lepšie ako brzdiace pásy či spojky v prevodovke.
Vyraďovanie do N na semafore
Časté preraďovanie namáha brzdiace pásy a spojky v prevodovke. V prípade chvíľkového zastavenia sa odporúča ponechať volič v režime D a stáť na brzde. Týmto síce dochádza k ľahkému namáhaniu meniča, ten je však o niečo odolnejší. Niektorým vodičom sa nechce mať nohu počas státia na brzde a používajú parkovaciu brzdu. Tento spôsob však nesie určité riziká. Veľakrát sa stalo, že došlo k zlyhaniu ručnej brzdy a auto sa dalo do pohybu. Ak plánujete opustiť vozidlo, odporúčame vyradiť do polohy P.
Radenie P pred úplným zastavením
Tento bod je dôležitý hlavne pre majiteľov starších typov automatických prevodoviek. Tie moderné už radenie do parkovacej polohy počas jazdy nedovoľujú. Pri radení do polohy P sa aktivuje západka v prevodovke, ktorá sa snaží zapadnúť do svojho ozubeného kolesa. Týmto zabráni otáčaniu prevodovky, a tak aj pohybu celého vozidla. Nesprávne použitie, napríklad pri pohybe vozidla, môže západku zlomiť a okrem nefunkčnej brzdy vám kus odlomeného kovu môže poškodiť aj niečo iné.
Netreba zabúdať ani na to, že západka nie je dimenzovaná na váhu celého vozidla a v prípade státia v kopci sa odporúča zaistiť auto aj parkovacou brzdou.