Prevádzkovateľa síce vyjde servis na takmer 100-tisíc eur, no ročne prepraví približne pol milióna turistov a mesačný výpadok tak dlho plánovali. Napokon vybrali mesiac, keď platia prísne opatrenia spojené s koronavírusom a návštevníkov nebude veľa. Cesta naloženému kamiónu potrvá dva dni. „Ročne dvakrát robíme predsezónnu prehliadku lanovky, no každých šesť rokov musíme na lanovke vykonať úplnú revíziu podvozku, bŕzd a lanového systému,“ hovorí prevádzkový riaditeľ lanových dráh TMR Ján Slamený.
„Prvú revíziu sme robili v železničnom depe v Poprade. Ukázalo a to ako veľmi neefektívne a tak ďalšia už bola u výrobcu vo Švajčiarsku. Oni tam všetko rozoberú, skontrolujú, vymenia, opravia a asi o mesiac to dovezieme späť a znovu zmontujeme. Len samotná táto operácia bude stáť 95-tisíc eur, a k tomu musíme prirátať náklady na dopravu.“
Technik Marián Vojtička zaspomínal na prvé rozoberanie veľkého prepravného kolosu. „Keď sme prvýkrát posielali časť našej lanovky Švajčiarom, poriadne sme sa natrápili aj s montážou aj s nakládkou a vykládkou. Dnes už to zvládneme za jednu zmenu, ale aj tak si to vyžaduje sústredenie a precíznu prácu,“ prezradil technik, ktorý pracoval aj spolu s dvojicou kolegov zo švajčiarskej firmy.
Jeden z nich, Armin Venez (60), si spoluprácu veľmi pochvaľoval. „Títo ľudia vedia, čo a ako robiť, a to je dôležité. Je to pridrahé zariadenie a my ho máme skontrolovať a opraviť. Nie ho znefunkčniť,“ uviedol švajčiarský technik. Lanovka patrí k tatranským technickým skvostom a okrem miliónov turistov sa v nej v roku 2008 previezla napríklad aj anglická kráľovna Alžbeta.
Cesta do servisného depa
Starý Smokovec - Goldau: 1 300 km
Úzkokoľajka v Starom Smokovci
- dĺžka trate: 1 937 m
- rozchod: 1 000 mm
- prevýšenie 247 m St.Smokovec (1 025m n. m.)
- Hrebienok (1 272 m n. m.)
- čas: 5 min.
- kapacita: 900 osôb za hodinu
- za rok prepraví: 500-tisíc ľudí
- medzi revíziami prepraví: 3 milióny ľudí
- za 6 rokov najazdí: 150-tisíc kilometrov