1. Ako by mal učiteľ povedať v triede, že spolužiak má COVID?
„U detí, ktoré boli testované na COVID-19 a vyšiel im pozitívny test, je riziko, že budú vyčlenené z kolektívu a psychicky šikanované,“ hovorí detská psychiatrička Veronika Marcinčáková Husárová. „Tomuto by sme sa mali snažiť zabrániť tým, že ostatným deťom poskytneme dostatok informácií o priebehu a vyliečení sa z ochorenia a uistením, že po návrate do školy sa už od pozitívneho dieťaťa nemôžu nakaziť,“ upozorňuje. Pedagóg by mal tiež poskytnúť žiakom dostatok informácií a uistiť ich, že po návrate do školy bude ich spolužiak úplne zdravý. Treba im vysvetliť, že neurobil nič zlého a že sa to môže stať každému z nich.
2. Ako dieťaťu vysvetliť, že sa ochorenia nemá príliš báť?
Podľa detskej psychologičky je potrebné nájsť zlatú strednú cestu, čo nie je jednoduché. „V žiadnom prípade ich nevystrašiť na smrť, ale ani to nezľahčovať. Podľa toho, akú povahu má dieťa a ako zvláda takéto záťažové situácie. Niektorým stačí povedať, že si musia stále umývať ruky, no niektorým to nepomôže, takže treba pritlačiť,“ uviedla Gabriela Herényiová.
3. Ako môžu rodič a učiteľ zabrániť, aby nebolo dieťa po návrate do školy pre COVID vyčlenené z kolektívu?
Podľa detskej psychiatričky Veroniky Marcinčákovej Husárovej by si mali učitelia všímať už akýkoľvek náznak vyčlenenia z kolektívu. „Vyčleňovaniu takéhoto dieťaťa by sa dalo predísť aj tak, že by mu bol napríklad v školskom klube venovaný priestor na to, aby v spoločnom kruhu detí porozprávalo o tom, ako sa doma cítilo, čo robilo a čo by iným deťom odporučilo, ak by sa to stalo aj im. Pozitivitu testu tak postavíme do pozície skúsenosti, a nie odlišnosti, ktorej sa treba báť a strániť,“ radí Husárová.
4. Sú testovaní všetci spolužiaci nakazeného?
O tom, kto bude testovaný, rozhodnú hygienici. Najmä u detí do 7 rokov môže byť nariadená iba izolácia. Test sa urobí až pri príznakoch, alebo ak ho bude rodič žiadať.
5. Ako dieťaťu vysvetliť, v čom spočíva test?
To, ako test prebieha, už pravdepodobne každé dieťa videlo v televízii, prípadne mu to rodič môže ukázať na obrázku. „Vysvetliť, že to prebieha podobne ako u lekárky. Že test sa robí paličkou do nosa a do úst a urobí sa ster. Hlavne ho nesmieme vystrašiť,“ odporúča Herényiová.
6. Čo môže uľahčiť zvládnutie testu?
Rodičia by mali poznať svoje dieťa a vedieť, na čo reaguje. Je to podobné, ako keď rodič dieťa potrebuje prinútiť k tomu, aby išlo a pristúpilo na nejakú nepríjemnú aktivitu, ako napríklad návštevu zubára. Nemôžeme dieťaťu klamať, že to nič nebude, že to nebude bolieť, pretože to nie je v tomto prípade pravda. Pomôcť môže aj prísľub. „Motivácia odmenou, niečo nepríjemné a za tým niečo pozitívne,“ odporúča Zlatica Bartíková. Detská psychiatrička odporúča, aby atmosféra okolo vyšetrenia nebola príliš úzkostná a vážna. „Naopak, rodičia by sa mali zamerať na odľahčenie a humor,“ radí Bartíková.
7. Môže pri testovaní dôjsť k poškodeniu sliznice dieťaťa?
Podľa hlavnej odborníčky pre primárnu pediatriu Eleny Prokopovej sa pri PCR teste podráždi sliznica. „Vírus žije vo vnútri buniek sliznice nosohltana. Preto ak chceme tento vírus vo výtere identifikovať, je potrebné sliznicu podráždiť. Ak by sa výter nevykonal správne, neodobral by sa vírus, výsledok PCR testu by mohol byť falošne negatívný,“ uviedla Propoková.
Počet pozitívne testovaných detí
1 až 4 roky : 151
5 až 9 rokov : 338
10 až 14 rokov: 445