ČÍTAJT VIAC: Čo robiť po kúpe jazdeného auta? Tejto chyby sa dopúšťa väčšina Slovákov!
Hlavnou príčinou poklesu je stále sa predlžujúce riziko koronavírusu a s ním spojené pomalšie tempo rastu dopytu aj ponuky ojazdených automobilov. Aj napriek tomu, že u väčšiny zákazníkov obľúbených a dobre známych modelov sa počet inzerovaných kusov znižuje, menej frekventované značky áut si zachovávajú svojich skalných priaznivcov a ich ponúkaný počet je minimálne stabilný. Vyplynulo to z analýzy, ktorá kontinuálne monitoruje trh ojazdených automobilov v celej strednej Európe.
Augustová ponuka sa oproti predchádzajúcemu mesiacu početne znížila. V auguste si mohli Slováci vyberať z celkovej ponuky 49 567 vozidiel. Najbežnejší stav na tachometri bol úrovni 168 000 km, vek ojazdených automobilov sa držal na hodnote 9,8 roku. Cena ojazdených áut sa v auguste pohybovala najčastejšie okolo 6 000 eur a oproti júlu tak klesla o 200 eur.
NEPOPULÁRNE = LACNÉ
Segment, ktorý si na trhu ojazdených automobilov prekvapivo drží svoju pozíciu, sú menej obvyklé značky. Tie majú síce menej potencionálnych zákazníkov, ich silnou stránkou je však vysoká miera vernosti k danej značke. Ide o vozidlá, ktoré na cestách nie sú tak bežné, skalní priaznivci týchto automobilov však majú neotrasiteľnú základňu. Značiek ako Chevrolet, Saab, Jaguar, Alfa Romeo, Daewoo či Chrysler nie je a slovenských cestách až také veľké množstvo, no v inzertných ponukách sa objavujú pravidelne.
Zároveň môžeme modely od menej populárnych výrobcov odporučiť každému, kto hľadá vozidlo určitých kvalít za nižšiu cenu. Pri autách z druhej ruky totiž platí jednoduchá logika - čím obľúbenejší model auta, tým si dlhšie udrží svoju zostatkovú hodnotu. A to je hlavný dôvod, prečo sú modely od týchto menej populárnych výrobcov v našich končinách cenovo oveľa nižšie. Z toho môžu ťažiť najmä tí záujemcovia, ktorí majú hlbšie do vrecka a nepotrpia si na aute od mainstreamového výrobcu.
VEĽKÉ „ALE“
Rátať musíte s limitovanou ponukou jazdených vozidiel, no netreba zabúdať ani na ďalšie problémy alebo nástrahy, ktoré sprevádzajú niektoré „zabudnuté“ modely. Alebo prečo nemali o dané auto motoristi záujem ani vtedy, keď stálo ako nové v predajni?
Napríklad značky ako Saab alebo Chevrolet už nemajú na Slovensku zastúpenie alebo prestali existovať, takže problémom môžu byť náhradné diely. V prípade existujúcej značky je dobré vedieť, či má na Slovensku dostatočné servisné pokrytie a aké sú ceny či dostupnosť náhradných dielov. Isté modely sa nikdy nerozšírili aj kvôli slabej spoľahlivosti, prípadne špecifickému využitiu technológií.