Niektoré z nich v súčasnej situácii hovoria o náročnejších podmienkach v dôsledku neistoty. V súvislosti s lockdownom skonštatovali, že sa predpokladá zvýšený záujem o prepravu balíkových zásielok.
"V zásade fungujeme štandardným spôsobom. Je ale potrebné, aby odosielatelia mali s príjemcami dobre odkomunikované preberanie tovaru," poznamenal prokurista Geis SK Marian Vaculčiak. Zmenu v spôsobe fungovania výrazne nezaznamenali ani prepravné spoločnosti DHL a DeutschMann.
Výkonná riaditeľka spoločnosti DeutschMann Miriam Poništová však pre TASR uviedla, že niektorí dodávatelia poňali aktuálnu situáciu egoisticky." Ak dostanú ponuku na prepravu, vyčkávajú do poslednej chvíle, či nedôjde k navýšeniu ceny za prepravu. Neváhajú ani stornovať prepravu, lebo inde dostali lepšie platenú prepravu. Našťastie ich nie je mnoho," zdôraznila. Klienti sa zároveň podľa nej snažia vyexpedovať čo najviac zásielok, lebo nevedia, čo bude. "A, žiaľ, pribúdajú aj neplatiči alebo klienti, ktorí nás žiadajú o posunutie splatnosti faktúr," dodala.
Poništová súčasne poukázala na to, že súčasná situácia je náročná, keďže panuje všeobecná neistota, pravidlá sa menia príliš často a nie je veľa času pripraviť sa na zmenu. "Asi najväčší rozdiel vidím v tom, že práca s ľuďmi je ťažšia. Sú už unavení zo všetkých tých obmedzení a konca nevidieť," podotkla. Martina Klimová zo spoločnosti DHL priblížila, že operatíva funguje za sprísnených hygienických podmienok, pričom sa kladie vysoký dôraz na bezpečie zamestnancov.
V súvislosti s čiastočným lockdownom Vaculčiak skonštatoval, že napriek otvoreným predajniam obyvatelia Slovenska majú obmedzený pohyb. Predpokladaný je preto podľa neho rýchly pokles zásobovania kamenných predajní a nástup B2C (business to consumer) zásielok, nielen balíkových, ale aj kusových a veľkoobjemových.
Opatrenia by tak podľa Vaculčiaka mali viesť k nárastom objemov rozvezených zásielok v oblasti B2C. "Máme to overené podľa vývoja situácie v jarnej časti koronavírusu. Najväčší nárast zaznamená sektor prepravy balíkových zásielok. Prirodzene preto, lebo štát počas lockdownu zásadne obmedzuje pohyb osôb. Inak povedané, ľudia, keďže trávia čas v domácnosti, prirodzene viac surfujú na internete a objednávajú," myslí si.
V tomto segmente podľa Vaculčiaka ani Slovenská pošta nepôsobí ako silná konkurencia, pretože veľkú časť balíkov nedoručuje, ale len ukladá na najbližšej pobočke pošty. "Pre nás je zaujímavý segment B2C v cargových, kusových a paletových zásielkach. Aj v tomto segmente nastupuje počas lockdownu veľmi silný rast B2C zásielok, a to až na úrovni +60 % oproti štandardnému obdobiu. Keďže sme v období pred koncom roku, tak je viac než pravdepodobné, že tento rast sa preklopí do vianočného obdobia spojeného s prirodzeným nakupovaním vianočných darčekov," dodal.
Väčší dopyt o prepravné služby v spojitosti s lockdownom potvrdzuje aj spoločnosť DeutschMann. Klimová dodala, že záujem o služby DHL Express je od marca tohto roka konštantný, pričom v marci stúpol a odvtedy sa drží na svojej úrovni.
Vaculčiak zároveň upozornil na riziko pre vodičov prepravných spoločností. Vodič musí podľa jeho slov zistiť, či je osoba, ktorá tovar preberá, negatívne alebo pozitívne testovaná na COVID-19. "Tu dávame vodičovi veľké právomoci a až také, že pokiaľ osoba preberajúca nebude vybavená ochrannými pomôckami, tak nemusí dôjsť k odovzdaniu zásielky príjemcovi," priblížil pre TASR.