"Volajú namiesto toho, aby kontaktovali najskôr svojho obvodného lekára, pretože nemajú urgentné zdravotné ťažkosti. Volajú nám aj pre banality alebo vtedy, ak potrebujú informácie, ktoré by si vedeli dohľadať sami," priblížila hovorkyňa Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby (OSZZS) Alena Krčová.
Pripomenula, že na tiesňovej linke 155 majú absolútnu prioritu život ohrozujúce stavy. "Náhle zastavenie krvného obehu, bezvedomie, náhla cievna mozgová príhoda, infarkt, či ťažký úraz. To sú situácie, keď ide o život. Trojtýždňové neakútne bolesti brucha, hnisajúca trieska v prste, či príznaky ochorenia COVID-19 naozaj nie sú dôvodom na vyslanie záchranárov," poznamenala Krčová.
Záchranári zároveň prosia volajúcich na tiesňovú linku 155, aby nezamlčiavali žiadne informácie, odpovedali operátorovi pravdivo a nezveličovali svoje zdravotné ťažkosti. "Keď na základe takýchto informácií vyšleme záchranárov, posádka zistí, že zdravotný stav pacienta je iný, ako uvádzal v telefóne, prípadne nie je vážny. Posádka potom zákonite chýba na mieste, kde je potrebná viac a kde môže práve niekto bojovať o život," upozornila Krčová.
Úlohu tiesňovej linky pripomína OSZZS v týchto dňoch aj prostredníctvom bilbordov na 60 miestach po celom Slovensku. Krčová vysvetlila, že nejde o odrádzanie od volania na linku 155 ale prosbu o zváženie problému, s ktorým ľudia telefonujú.