Odpoveď na otázku, prečo je to tak, tkvie aj v ich vynikajúcej bezpečnosti vynútenej európskou legislatívou. Autá dosahujú tri a viac hviezdičiek v nárazových skúškach Euro NCAP a aj lacné hatchbacky majú pokročilú bezpečnostnú výbavu, lenže v Latinskej Amerike či v Afrike to až taká samozrejmosť nie je! Čo všetko sa teda stará o našu bezpečnosť?
ČÍTAJTE VIAC: Zabrzdí auto pred prekážkou? Takto fungujú bezpečnostné systémy na reálnej ceste!
Významný vplyv na bezpečnosť nových áut majú nielen samotné konštrukcie a dizajny karosérií a prepracované deformačné zóny, ale aj technológie, ktoré sa aktívne podieľajú na odvrátení hrozieb. Asistenčné systémy nám každý deň pomáhajú znižovať riziko havárie, poškodenia zdravia alebo straty života, iné zvyšujú komfort na cestách, či už v meste alebo na diaľnici. Poznáte ich všetky a viete ich aj spoľahlivo používať?
Veľká väčšina aktuálne predávaných vozidiel už má zabudované technológie takzvaného prvého stupňa autonómneho riadenia. Tie dokážu obmedzeným spôsobom upravovať správanie auta na základe získaných informácií z blízkeho okolia. Ide predovšetkým o systémy ako udržiavanie v jazdných pruhoch či adaptívny tempomat. Stupňov asistenčných systémov je pritom päť a piata úroveň už vôbec nepočíta s účasťou človeka - vodiča.
Prehľad asistenčných systémov a ich funkcie
Adaptívny tempomat
(napr. ACC, SCC) je tempomat, ktorý automaticky mení rýchlosť vozidla podľa vozidla pred ním, niektoré autá s automatickou prevodovkou dokážu aj úplne zastaviť a potom sa samé rozbehnúť.
Sledovanie dopravných značiek
(napr. RSA, Travel Assist) využíva kamery, ktoré prečítajú zvislé dopravné značenie a informujú o ňom vodiča. Niektoré autá vedia obmedziť rýchlosť adaptívneho tempomatu na údaj zo značky.
Automatické núdzové brzdenie
sa v moderných autách aktivuje v prípade, že určite hrozí kolízia a vodič včas alebo vôbec nereaguje - vtedy auto samočinne núdzovo zabrzdí a zapne výstražné svetlá, pri autách s manuálnymi prevodovkami vtedy zhasne motor.
Asistent rozpoznania únavy vodiča
(napr. Driver Assist) sleduje viacero parametrov jazdy, ako otáčanie volantom, brzdenia, zrýchlenia a podobne, na základe ich vyhodnotenia potom indikuje prípadnú únavu vodiča.
Hill Holder
je funkcia, ktorá zadrží auto, ak sa rozbieha alebo cúva z kopca alebo do kopca.
Asistent vystredovania jazdy v pruhu
(napr. LFA, LCA, Lane Centering Assist, Aktívny LKA, LKAS, Lane Assist) počas jazdy udržiava auto v strede jazdného pruhu.
Udržiavanie v jazdnom pruhu
dokáže vrátiť auto do jazdného pruhu, ale neudržiava auto v strede pruhu.
Upozornenie na vybočenie z pruhu
upozorňuje akusticky, vizuálne či vibrovaním volantu.
Protikolízny bezpečnostný systém vpredu
(napr. Front Assist, PCS, EyeSight) upozorní vodiča na to, že sa k nemu spredu blíži chodec, auto alebo cyklista, taktiež upozorňuje na hroziacu zrážku do stojaceho vozidla, prípadne samočinne zabrzdí vaše auto.
Automatické prepínanie diaľk. svetiel
(napr. AHB, Auto Light Assist) automaticky vypína diaľkové svetlá, ak je vpredu iné vozidlo .
Sledovanie mŕtveho uhla
je mimoriadne užitočná funkcia, ktorá informuje vodiča o tom, že sa práve v jeho mŕtvom uhle nachádza akýkoľvek objekt.
Protikolízny bezpečnostný systém vzadu
(napr. Rear Traffi c Alert, PCS, EyeSight) upozorní vodiča na to, že sa k nemu odzadu blíži auto, chodec alebo cyklista, prípadne systém automaticky zabrzdí auto, aby sa vyhlo kolízii.