Európska komisia (EK) od júla minulého roka vyšetruje dvojakú úlohu Amazonu - ako trhu pre maloobchodníkov a zároveň konkurenčného predajcu. Podnetom boli sťažnosti obchodníkov na praktiky spoločnosti. Oznámila to v utorok eurokomisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová.
Komisia skúma tiež, ako Amazon využíva citlivé obchodné údaje konkurencie pri výbere víťazov v rámci svojho "nákupného boxu", ktorý zákazníkom umožňuje pridávať položky od konkrétneho predajcu priamo do svojich nákupných košíkov. "Musíme zabezpečiť, aby platformy s dvojakou úlohou s trhovou silou, ako je napríklad Amazon, nenarúšali hospodársku súťaž," vyhlásila Vestagerová, ktorá je známa ako jeden z najprísnejších protimonopolných regulátorov na svete.
Vestagerová spresnila, že EK spoločnosť informovala o svojom stanovisku a bude pokračovať vo vyšetrovaní, pričom otvorí druhú formálnu sondu.
Druhé vyšetrovanie sa týka možného preferovania vlastných maloobchodných ponúk Amazonu, a tiež predajcov, ktorí využívajú jeho logistické a doručovacie služby, ako sú Amazon Prime a buy box.
"Dospeli sme k predbežnému záveru, že spoločnosť Amazon nelegálne zneužila svoje dominantné postavenie ako poskytovateľ služieb na trhu v Nemecku a vo Francúzsku," uviedla komisárka na sociálnej sieti Twitter pred tlačovou konferenciou.
"Spoločnosť Amazon pravdepodobne využila citlivé údaje vo veľkom rozsahu na to, aby konkurovala menším maloobchodníkom. Teraz musí Amazon reagovať."
Amazon predáva svoje vlastné produkty zákazníkom prostredníctvom svojich webových platforiem, umožňuje však aj ďalším predajcom, tzv. tretím stranám využívať tieto platformy.
Pandémia nového koronavírusu pritom ešte posilnila pozíciu Amazonu v globálnom obchode aj ekonomike. "S rozmachom elektronického obchodu, a pri vedúcej pozícii Amazonu v elektronickom obchode, je pre všetkých predajcov dôležitý spravodlivý a neskreslený prístup k zákazníkom," uviedla Vestagerová a dodala, že Amazon bude mať príležitosť reagovať "v najbližších týždňoch", ale ukazuje sa, že využíva údaje o svojich klientoch na predaj vlastných produktov.
Spoločnosť môže na svoju obranu požiadať o vypočutie za zatvorenými dverami. Rozhodnutie EÚ by mohlo prísť budúci rok. "Nesúhlasíme s predbežnými tvrdeniami Európskej komisie a budeme sa naďalej usilovať o to, aby mala presné pochopenie faktov," reagoval Amazon vo vyhlásení.
"Amazon predstavuje menej ako 1 % globálneho maloobchodného trhu a v každej krajine, v ktorej pôsobíme, existujú väčší maloobchodní predajcovia," pokračuje správa.
"V našich obchodoch predáva viac ako 150 000 európskych firiem, ktoré ročne generujú tržby v hodnote desiatok miliárd eur a vytvorili stovky tisíc pracovných miest," dodal internetový gigant.