Skúsenosti pacientov však hovoria, že si od nich lekári vypýtali peniaze aj za úkony, ktoré sú podľa zákona bezplatné. Nový Čas zisťoval, kedy a za čo si lekár môže vypýtať poplatok a v akej výške. Zdravotná starostlivosť je uhrádzaná na základe zdravotného poistenia. Podľa hovorkyne ministerstva zdravotníctva Zuzany Eliášovej lekár nesmie podmieňovať poskytovanie zdravotnej starostlivosti výberom poplatku.
Poplatok si môže vypýtať iba za tie výkony, ktoré nie sú hradené z poistenia. V príprade, že vám lekár spoplatní úkon, za ktorý si oficiálne nemáte doplácať, Radmila Strejčková z Asociácie na ochranu práv pacientov radí: „V takýchto prípadoch pacientom odporúčame poplatok neuhradiť a v prípade ďalších komplikácií zo strany poskytovateľa zdravotnej starostlivosti sa obrátiť s podnetom na odbor zdravotníctva samosprávneho kraja, na území ktorého sa ambulancia nachádza.“
Zuzana Eliášová, hovorkyňa ministerstva zdravotníctva
- Cenníky posielajú lekári na vedomie príslušnému odboru zdravotníctva na samosprávnom kraji. Na doklade o zaplatení poplatku musí byť vždy presná špecifikácia poplatku z cenníka.