Vladimír Crmoman, šéf Slovenskej komory učiteľov
- Výskum inštitútu sociálnej politiky ukázal, že deti zo sociálne slabšieho prostredia mali ťažší prístup k vzdelávaniu. Učitelia im museli nosiť úlohy domov alebo sa spájať s nimi cez rodinného príbuzného, ktorý mal telefón. Odporúčanie bolo, aby tieto deti chodili čo najviac do školy. Viem si to však predstaviť len v prípadoch, kde sú školy, povedzme, na 90 % zložené zo žiakov z marginalizovaných skupín, kde by sa striedali skupiny.
Tam, kde by mali chodiť len tri deti do školy a ostatné by zostali na dištančnom vzdelávaní, to nie je reálne. To by učiteľ nezvládal, respektíve by škola musela prijať nových zamestnancov. Inak si to neviem predstaviť. Čo sa týka pretestovávania žiakov, ich rodičov a ešte aj učiteľov, to by asi nebolo zvládnuteľné. Ja učím v škole, ktorá má vyše 1 000 žiakov, neviem, ako by sa to dalo zorganizovať, či by bol stan vedľa školy a zriaďovateľ by zabezpečil celý tím, neviem.
Celoplošné testovanie ukázalo, ako sú na tom jednotlivé okresy. Preto si myslím, že tzv. zelené okresy, ktoré majú také isté isté čísla infikovaných ako v septembri, by sa podľa môjho názoru mali určite otvoriť. Aspoň druhý stupeň. Čiže mali by sme ísť región po regióne. Deťom dištančné vzdelávanie nenahradí učiteľa ani kolektív.
Anna Fogošová (34), mama troch detí, Prešov
- Mám tri deti, najstaršia je Kika, ktorá má 14 rokov. Manžela nemám. Dve mladšie deti chodia do školy a do škôlky a Kika má dištančné vzdelávanie. Bývame v krízovom centre, náš celý mesačný príjem je iba 300 €, čiže nič lepšie si nemôžeme dovoliť. Podmienky na učenie nie sú najlepšie. Počítače sú len v spoločenskej miestnosti, vlastný nemáme. Privítala by som, keby šla do školy aj Kika.
Určite by sa naučila viac ako teraz. Navštevuje siedmy ročník, potrebuje poriadne zabrať,“ povedala mama Anna, ktorá pochádza z Vranova nad Topľou. Kika by tiež rada šla do školy. „Počítače, ktoré tu máme, nie sú vždy úplne funkčné. Minule napríklad nefungovala predná kamera, čiže ma učiteľka ani nemohla vidieť. V škole by som sa toho naučila viac,“ pripustila malá školáčka.
Henrieta Hudečková, epidemiologička
- Zatiaľ nepoznáme , aké sú dopady testovania na populáciu tohto druhého plošného testovania. Dopad toho prvého budeme vidieť až koncom týždňa a uvidíme ako zareaguje populácia. Ešte to chvíľku potrvá, kým školy budeme môcť úplne otvoriť. V prípade marginalizovaných skupín, samozrejme, treba čo najskôr riešiť ich návrat do školských lavíc, lebo tieto deti nemajú prístup k vzdelaniu. Nechceme, aby nám korona vyrobila generáciu detí, ktoré budú hlúpejšie.
Treba nájsť spôsob, ako ich vrátiť do škôl. Mohli by sa napríklad testovať tieto deti a ich rodičia, považujem to za jednu z dobrých skríningových stratégií. O celoslovenskom otváraní škôl sa môžeme baviť po vyhodnotení dopadu celoplošných testovaní . Musí to byť dobre pripravené, aby nevznikli lokálne ohniská. Semafor, ktorý malo ministerstvo školstva, bol dobre nadstavený. Môj osobný názor je, že otváranie škôl by sa malo riešiť v rámci daného regiónu. Problémy sa musia riešiť regionálne i lokálne.