Mesto v pôvodnom pláne počítalo s trasou cez Pribinovu a popred divadlo. Ministerstvo však nesúhlasí a navrhuje, aby trasa viedla cez ulice Dostojevského rad, Landererova, Čulenova a Pribinova. Keďže táto verzia je podľa mesta nezrealizovateľná, navrhlo kompromisnú trasu, ktorá by divadlo obišla. Ani tento návrh sa však nestretol so súhlasným stanoviskom rezortu kultúry.
Uplynul už rok od okamihu, keď mesto odprezentovalo verejne dostupné varianty trasovania novej električkovej trate. S ministerstvom kultúry sa však doteraz nedohodli na riešení, s ktorým by súhlasili obe strany. „Mrzí nás, že ani rok po verejnom odprezentovaní výsledkov šesťmesačnej práce odbornej skupiny na vyhodnotenie dostupných variantov trasovania električky v území ministerstvo nie je ochotné podporiť jediné možné kompromisné riešenie,“ vraví hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová.
Nerealizovateľná trasa
Hlavným dôvodom, prečo ministerstvo neschválilo trať v blízkosti divadla, je, že hluk a vibrácie trate by mali dosah na vnútorné priestory nového SND. Mesto preto zriadilo skupinu odborníkov na akustiku, architektúru a na dopravné inžinierstvo zo Slovenska, z Českej republiky, Poľska, Belgicka, Francúzska a zo Švajčiarska za účelom vyhodnotenia najvhodnejšieho technického riešenia trate, ktoré zamedzí negatívnym vplyvom trate na divadlo. Trasa, na ktorej trvá ministerstvo, je podľa magistrátu od začiatku nerealizovateľná. „Trasa po Dostojevského rade - Landererovej – Čulenovej – Pribinovej, ktorú ministerstvo najnovšie komunikovalo ako ním preferovanú, je rovnako nerealizovateľná. Okrem zásadných negatívnych dosahov na dopravu na Dostojevského rade a na Landererovej je táto trasa nezlučiteľná s celou organizáciou dopravy na Čulenovej pre obsluhu už existujúcich alebo schválených budov v tejto zóne,“ vysvetľuje magistrát.
Budú rokovať ďalej
Mesto vraví, že čakať už viac nemôžu. „Napriek tomu, že mesto zatiaľ nezískalo súhlas ministerstva ku kompromisnému riešeniu, predloží v najbližších dňoch do procesu zmien a doplnkov územného plánu trasu po Pribinovej doplnenú o slučku okolo budovy divadla. Diskusia s ministerstvom sa tak presunie do územnoplánovacieho procesu a vo výsledku postavíme tú trať, s ktorou bude súhlasiť ministerstvo ako vlastník pozemkov,“ vysvetľuje Rajčanová. Dodáva, že magistrát má povinnosť hľadať a pripravovať riešenia na zlepšenie dopravy v meste a na odvrátenie možného dopravného kolapsu: „Nemôže si preto dovoliť nedať do územnoplánovacieho procesu návrh električkovej trate, ktorú považuje za nevyhnutné a najlepšie možné riešenie.“
Rozort kultúry odpovedal nejasne: "Ministerstvo kultúry SR považuje trasovanie novej električky za dôležitú tému, preto sa nikdy nezníži na konflikt vyvolávajúcu a argumentačne nepodloženú rétoriku magistrátu. Ministerstvu záleží na najlepšom riešení, preto si počká na výsledky medzinárodnej expertnej skupiny, akustickú štúdiu a verejnú diskusiu. Následne ministerstvo kultúry zaujme stanovisko."