Jasne nastavené pravidlá
Prvým krokom by malo byť obmedzenie umiestňovania nových reklamných stavieb v budúcnosti. „Návrh ráta so štyrmi zónami regulácie, ktoré rešpektujú prirodzené členenie mesta,“ vysvetlil primátor Vallo s tým, že chcú výrazne obmedziť osádzanie nových reklamných stavieb a zároveň postupne znižovať počet tých, ktoré už osadené sú. Postupne sa tak začne znižovať záťaž vizuálneho smogu, čo prospeje premene verejných priestranstiev na atraktívne verejné priestory.
Za rok 2020 bolo, ako zverejnil v auguste magistrát, odstránených 100 reklamných plôch. „Ukončili sme totiž všetky zmluvy o nájme mestských pozemkov pod reklamnými zariadeniami. Pracovníci mestského komunálneho podniku postupne odstraňujú rôzne búdky, tabule, trojnožky a čoskoro aj bilbordy, ktoré spôsobujú vizuálny smog,“ uviedla hovorkyňa mesta Bratislavy Katarína Rajčanová.
Pravidlá novej regulácie
- Zákáz umiestňovať bilbordy väčšie ako 13 m2
- Zákaz reklamných stavieb v prírodnom prostredí, na nábreží, promenáde, zeleni, pri vodných tokoch a plochách
- Zákaz umiestňovať v širšom centre reklamné stavby, výnimkou sú menšie citylighty do 3 m2 s minimálne 100 m rozstupom
- V pamiatkovo chránených územiach povolené len základné vývesné štíty do 2 m2
- Zníženie reklamných stavieb pozdĺž hlavných dopravných ťahov, výnimkou citylighty do 3 m2 s rozstupom minimálne 100 m
- Na ostatnom území povolené iba citylighty do 3 m2 s min. rozstupom 100 m, bilbordy do 13 m2 s min. rozstupom 200 m
Kde je najviac reklamných plôch:
Ružinov: takmer 3 000 kusov
Nové mesto: 1 327 kusov
Petržalka: 1 200 kusov
Počet pútačov na km2:
Staré mesto: takmer 113 reklamných plôch
Ružinov: 75 bilbordov
Karlova Ves: 46 bilbordov