Martin Smatana, analytik a poradca ministra školstva
Je správne držať v súčasnom stave zatvorené školy?
- Keď sa pozeráme na dôvody, prečo sa viaceré školy po nástupe pandémie snažili držať školy čo najviac otvorené, tak je to v princípe z toho dôvodu, aby deti nevypadli z pedagogicko-výchovného procesu. Čím mladší žiak, tým väčšie výpadky a dlhodobé konzekvencie do budúcnosti, čo sa týka návykov.
Či to bolo v Nemecku, Nórsku, Írsku a ďalších krajinách. Druhý dôvod je ten, že rodičia v prípade mladších detí sú často doma, a tak chýba aj pracovná sila. U nás bolo dôvodom zatvorenia škôl, aby sa eliminovala mobilita ľudí. Žiakov a študentov je veľká masa ľudí, a ak by boli v krajine nejaké ohniská, tak je to pre epidemiológov objemovo veľa práce.
Systém však fungoval niekoľko týždňov, nedá sa to obnoviť, aby sme spustili opätovnú výučbu?
- Už od začiatku roka sme využívali školské semafory, ktoré sa viackrát aktualizovali a dolaďovali s hygienikmi. Procesy dohľadávania nakazených a postupy sú pomerne rýchle a automatizované. Preto aj viaceré iné krajiny, ktoré pristupujú k otváraniu prevádzok, sa snažia čím skôr vrátiť školy do obehu. Sú aj viaceré štúdie napríklad v Kanade, o tom, aké rizikové sú školy.
Záver 40 štúdií je, že deti nie sú rizikové, že by mali nejaké vážne následky ochorenia z pohľadu hospitalizácie alebo úmrtnosti. Rizikové sú preto, lebo by nákazu mohli doniesť domov. Keď sa pozrieme na závery štúdie, sú pomerne jasné a tvrdia, že ak sa zabezpečia hygienické štandardy, tak riziko prenosu z detí na domácnosť je nepomerne malé.
Z toho dôvodu začali viaceré krajiny otvárať školy skôr ako iné typy prevádzok. Príkladom môže byť Česko, kde ohlásili, že ich chcú otvoriť čím skôr. Aj v Nórsku, kde sprísňovali opatrenia, sa školy stále držia.
Je možné, že otvoríme školy už začiatkom decembra?
- Keď sa pozeráme na iné krajiny, tak sa to netýka vysokých škôl, lebo tí študenti sú rizikovejší. Čo sa týka stredných a základných škôl, tak z môjho pohľadu áno. My sme mali veľmi dobre nastavené školské semafory.
Veľmi dobre fungovali a ak sa dodržia určité opatrenia a čísla budú klesať, ako to vidíme teraz, tak školy by určite mali mať prednosť a mali by ísť medzi prvými. Je pravdou, že je to veľké riziko z pohľadu kvantity práce, ktorá hrozí, no ak sa do toho zapojí využívanie antigénových testov, ktoré v prípade toho, že sa v škole potvrdí niekto pozitívny, tak by mohli prísť a zistiť, aká je tam situácia.
Ako fungujú školy v Európe počas pandémie
- Slovensko - od 15. októbra zatvorené stredné školy a neskôr zatvorený aj druhý stupeň základných škôl
- Česko - počas sprísneného lockdownu otvorený len 1. a 2. ročník ZŠ, aktuálne otvárajú posledné ročníky škôl
- Írsko - otvorené aj počas lockdownu
- Francúzsko - otvorené aj počas lockdownu
- Holandsko - otvorené aj počas lockdownu
- Nórsko - otvorené aj počas lockdownu
- Belgicko - zatvorené na dva týždne, neskôr otvorené ZŠ aj SŠ so striedavou prezenčnou účasťou
- Poľsko - zatvorené všetky školy počas lockdownu
- Rakúsko - zatvorili školy počas lockdownu
- Nemecko - školy zostali otvorené aj počas lockdownu
- Taliansko - regionálne pravidlá, nižšie ročníky otvorené
- Španielsko - školy otvorené
- Maďarsko - stredné školy zatvorené