Ako v tlačovej správe priblížil tlačový odbor ministerstva, cieľom nultého akčného plánu Stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní je poskytnúť všetkým deťom rovnakú možnosť rozvíjať svoj osobný potenciál nielen v škole, ale aj v živote a na trhu práce. Na identifikovaní kľúčových oblastí spolupracoval rezort aj s odborníkmi z praxe. Riešenie týchto oblasti bude podľa neho prioritné počas roka 2021.
„Opatreniam sa venujeme v optike piatich oblastí ako: desegregácia vzdelávacieho systému, inklúzia v ranom a predškolskom veku (nula až sedem rokov), podmienky pre inklúziu (obsah vzdelávania a personálne kapacity), podporné opatrenia vo vzdelávaní a špeciálno-pedagogická podpora vo vzdelávaní a v poradenstve,” objasnila štátna tajomníčka ministerstva školstva pre inkluzívne vzdelávanie a národnostné školstvo Monika Filipová (SaS). Tlačový odbor doplnil, že plán obsahuje dlhodobo odkladané výchovno-vzdelávacie výzvy v praxi a opatrenia so zásadným významom pre zvýšenie inkluzívnosti vzdelávacieho systému. Ich zavedenie je pritom naplánované v krátkodobom časovom horizonte.
Ministerstvo uviedlo, že pri vypracovaní plánu zohľadnilo aj napríklad existujúce záväzky Slovenska v oblasti inkluzívneho vzdelávania či nastavenie programovacieho obdobia európskych štrukturálnych a investičných fondov (EŠIF) na roky 2021 – 2027. Tiež bralo do úvahy aj ciele vymedzené v strategických dokumentoch Európskej komisie. Medzi nimi napríklad akčný plán pre boj proti rasizmu a tiež Európsky strategický rámec pre rovnosť, inklúziu a participáciu Rómov. Rezort tiež pracuje na Stratégii inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní, ktorá by mala obsahovať ďalšie kroky pre rozvoj inkluzívneho vzdelávania. Dodáva, že komplexnú a dlhodobú stratégiu s prvým dvojročným akčným plánom bude vytvárať v spolupráci s inými rezortmi a odborníkmi z praxe.